Spørsmål etter mitt første brygg

Hei

Gikk i går til innkjøp av Beer Brew 30 V3, med diverse tilbehør. Brukte blant annet klemringskoblinger og "hageslange" til kjøleren. Dette så ut til å bli en grei løsning, selv om det ble noen ytterst små drypplekkasjer som jeg skal få korrigert til neste brygg.

Jeg satte en porter, "ferdigsett", tilpasset Beer Brew.

Positive opplevelser:

Dette var gøy :)
Alt utstyret fungerte fint, bra rullende kok.
Effektiv kjøler.
Det bobler fint i dunken.....

Negative opplevelser/spørsmål:
Jeg brukte ca 8 liter med skyllevann, og satt igjen med ca 19 liter igjen når det var tappet over på dunk. Burde jeg ha brukt mer skyllevann for å øke totalmengden? Hva er ulempen med å bruke for mye skyllevann?
Det er en del bunnfall i dunken. Jeg var nok noe uvøren, da det kom noe "masse" over i vørteren når jeg toppet "maltrøret/silkaret". Er dette krise, og årsaken til bunnfall/grums?

Brukte forøvrig ikke pumpen på mitt første brygg, men sirkulerte manuelt.

Ved vask av utstyret i etterkant gikk det greit å bruke vann/svamp, og litt kaustisk soda. Anbefaler dere å spraye utstyret med Star San før dere setter det til lagring? Har allerede ferdig utvannet Star San, og kanskje det hadde vært smart å sprayet over alt etter ordinær rengjøring?

Det viktigste er forøvrig at dette var gøy, og det bobler i dunken.....
 
Sist redigert:
Skyll til riktig volum, og ikke spray statsan før lagring. Matter rustfritt og ingen effekt. Bruk krystallsoda i stedet for kaustiksoda. Kaustiksoda er farlig for øyne og skinn.
 
Takk for tips. Da skyller jeg til "ønsket mengde" neste gang, og setter krystallsoda på handlelisten.
 
Det er en del bunnfall i dunken. Jeg var nok noe uvøren, da det kom noe "masse" over i vørteren når jeg toppet "maltrøret/silkaret". Er dette krise, og årsaken til bunnfall/grums?

Etter at du er ferdig å kjøle ned vørteren så kan det lønne seg å la den stå slik at den får bunnfalt skikkelig. Fra bunnen og opp til krana så har du ca 2,8 liter. (1,41cm er 1 L i BB30 V3) Etter skikkelig bunnfelling da så får du ikke med noe av det som er igjen etter bryggingen.

Når jeg skulle vasket min BB30 så brukte jeg alltid Mr. Muscle sin ovnsrens. Spray på, vent 5 min og så skrubb det bort.
 
Negative opplevelser/spørsmål:
Jeg brukte ca 8 liter med skyllevann, og satt igjen med ca 19 liter igjen når det var tappet over på dunk. Burde jeg ha brukt mer skyllevann for å øke totalmengden? Hva er ulempen med å bruke for mye skyllevann?

Jeg har gjort det slikt at jeg veier hvor mye jeg starter med og går deretter. har jeg 7 kg. så starter jeg med 21 l. samtidig som jeg også tenker at det er garantert noe som går bort i løpet av de 60 min og de 15 min med utmesking, så når jeg skal skylle bruker jeg alt fra 12-15l og det skal funke fint, sist brygg klarte jeg å få 25l i gjæringsbøtta og en OG på 1061 (skulle ha nådd 1063) tror BB30 har maks 33-34l du kan ha det nesten fult og bare koke deg ned til riktig OG... Så i enkle ord 3l per kg malt og nok skyllevann

Jeg har selv brent meg og endt på 18-19-22l og først nå har jeg 25l i bøtta.

PS: Jeg bruker sil og får med meg alt helt ned til bunn med hjelp av kona
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp