Spørsmål fra en fersking

Hei! Etter å ha laget to brygg på maltekstrakt så langt, har jeg blitt bitt av bryggebasillen! Tenkte nå å prøve å meske selv og lage egen vørter. Til nå har jeg laget ales, og vil derfor prøve en lager denne gangen. Har lyst til å imitere smaken i hansas røde "frisk eleganse" pils. Og spørsmålet er da,- hva slags malttyper skal jeg bruke? Det er vel en blanding av lys pilsnermalt og hvete, men hva med blandingsforholdene? Og hvilken gjær? Er det noen som har prøvd noe tilsvarende?
Jeg må sette dette i kjelleren for gjæring, og der er det noe ustabile temperaturforhold.. noen tips til å holde noenlunde konstant temp uten å måtte gå til anskaffelse av masse utstyr?
Takknemlig for alle svar og innspill!
 
Ingen peil på hva hansa bruker, men du kan jo prøve å ringe dem.
Var jeg deg ville jeg prøvd en helt enkel oppskrift du finner her.
Lager er ganske krevende på konstant temp i starten. Rundt 10 grader.
Hvis tempen er varmere enn det kan du
lage en stor kasse av isopor. Ha 1.5 liters flasker med is som du bytter regelmessig.
Du kan også tre en t-skjorte over gjæringsbøtta som du setter i et kar med litt vann. Fordampinga trekker ned noen grader.
Hvis tempen er kaldere, kan du bruke en lyspære til varming av en kasse. Pass på sikkerheten.
Prøv deg fram, og mål temp før du setter igang.

Det enkleste er nok et kjøleskap som du kan finne på finn.no gratis eller veldig billig.
Kjøp en stc-1000 rimelig på ebay og du har full kontroll på gjæringa.

Øl blir det nok uansett....
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Vi tippe de bruker pilsnermalt og omtrent 10 % hvetemalt. Legg OG rundt 1042-44. Bruk gjerne Wyeast 2042 Danish Lager. Lag en stor starter (bruk gjærkalkulatoren på www.mrmalty.com) og gjær ølet på 9-10 °C. Tilsett bitterhumle (Hansa bruker en del Magnum og Perle, men jeg vet ikke hvilken i dette ølet) til 18-20 IBU, og bruk noe sånt som 1/2 g/l Hallertauer Mittelfrüh på 10 minutter. Du vil kanakje ikke få Hansa Premium, men noe i den gata i alle fall.

Når det er sagt: Å lage lyst og lett lagerøl er noe av det absolutt vanskeligste en brygger kan gjøre. Det krever svært god kontroll på lufting av vørter, gjær og gjæring.
 
Ok, tusen takk! Da kan det hende jeg utsetter lagerbryggingen min, og heller går for en ale med innslag av hvete. Tenker å kjøpe et meskekar i plast fra petit-agentur, er det noen som har erfaring med disse? Regner med at jeg må isolere litt for å holde temperaturen?
 
Jeg er fersk selv, og har akkurat bygget et garasjebryggeri. Med mindre du tilfører varme undervegs i meskingen så ville jeg heller gått for en meskeløsning basert på en kjøleboks. Burde koste omtrent det samme (eller mindre) og holder meget godt på varmen under meskingen. Krever veldig lite verktøy. :) Jeg har lagt ut noen bilder av vår løsning i Presenter deg seksjonen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7969.0.html
 
Tilbake
Topp