Spørsmål fra nybakt enda ikke arrogant Speidel eier.

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Har bestilt meg en 50 L Speidel og har noen spørsmål for å komme igang.
Jeg har vært med Myra Bryggelag på ett brygg, det er all erfaringen jeg har. Men de første bryggene på Speidelen får jeg hjelp fra dem.
Jeg har satt meg opp med det meste av teknisk utstyr, det er bruken jeg lurer litt på.
Kommer til å bruke bare Cornelius fat og har 8 stk liggende nå.
Kan jeg brygge ned mot 40 liter for å tilpasse 2 fat?
Kan jeg brygge opp mot 60 liter for å tilpasse 3 fat? Selvfølgelig tenker jeg da å bruke mye skyllevann og få et øl som ikke er så sterkt, men greier Speidelen å koke dette?
Kan jeg bruke humle og andre tilsetninger rett i vørteren eller bør jeg bruke vaskepose? Tenker også etterhvert på juleøl med kanelstang og Norwegian Wood lignende øl med einer.
Har bestilt med en Barley Crusher maltkvern, denne var justert til i underkant av 1mm åpning, har justert den inn til 1,4mm åpning. Høres dette greit ut eller bør jeg bruke andre mål?
Går det greit å blande vanlig malt og hvetemalt og kjøre gjennom kverna eller bør jeg bruke flaket hvete?
Speidelen har jo muligheter for mange mesketrinn, hvor mye skal en gjøre ut av dette? I de fleste oppskrifter jeg finner er det jo oppgitt 1 mesketemperatur, skal jeg da bare bruke 1 eller skal jeg bruke mulighetene som ligger i Speidelen? Hva gjør dere?
Har som sagt det aller meste av teknisk utstyr, men har ikke satt meg opp med råstoffer enda. Regner med at det første brygget blir på det som følger med Speidelen.
Gjær kjøpes fortløpende og det blir vel også noe gjenbruk sammen med Myra eller andre. Har bestilt magnetrører og kolbe også.
Men jeg regner med at det blir en biltur ned til Høylandet (Petit) og fylle opp med en del råvarer. Handler nok en god del av malt i og med at det tåler å ligge en god stund. Tar da også med andre råvarer jeg trenger, kan noen gi meg tips på hva jeg bør handle inn av slikt, som en slags handleliste?

Hilsen enda ikke arrogant Speidel eier som kanskje kan bli det?

Dette ble mye spørsmål og dette er jo egentlig bare begynnelsen av det jeg lurer på, blir vel mange fler etterhvert.
 
Spm 1.  Jeg tror det går fint å brygge ned mot 40 liter før du trenger et mindre maltrør (ekstrautstyr)

Spm 2. Hvis du skal brygge 60 liter er det ikke sikkert at du får plass,  men da er det bare å lage en litt ekstra sterk vørter og så etterfyller du bare med kokende vand idet du starter nedkjølinga.

Spm 3. Tror ikke det er noe problem å bruke humlepelles.

Spm 4. Jeg maler minn malt med 0.9mm åpning, tror kansje 1,4 er litt mye, og jeg kjører alt igjennon kverna uten å justere.

Spm 5. Mesketemp. Det går fint å kjøre en mesketemp, men da får man ikke brukt speidelen fult ut. ;-)

Lykke til med brygginga.
 
Ramsvatn skrev:
Spm 1.  Jeg tror det går fint å brygge ned mot 40 liter før du trenger et mindre maltrør (ekstrautstyr)

Spm 2. Hvis du skal brygge 60 liter er det ikke sikkert at du får plass,  men da er det bare å lage en litt ekstra sterk vørter og så etterfyller du bare med kokende vand idet du starter nedkjølinga.

Spm 3. Tror ikke det er noe problem å bruke humlepelles.

Spm 4. Jeg maler minn malt med 0.9mm åpning, tror kanskje 1,4 er litt mye, og jeg kjører alt igjennon kverna uten å justere.

Spm 5. Mesketemp. Det går fint å kjøre en mesketemp, men da får man ikke brukt speidelen fult ut. ;-)

Lykke til med brygginga.

:amen: Dette kan du jo bedre enn adelen  :amen:
 
Rune Alm skrev:
Men jeg regner med at det blir en biltur ned til Høylandet (Petit) og fylle opp med en del råvarer. Handler nok en god del av malt i og med at det tåler å ligge en god stund. Tar da også med andre råvarer jeg trenger, kan noen gi meg tips på hva jeg bør handle inn av slikt, som en slags handleliste?

Ikke gjær og heller ikke humle mener jeg, som har humle som er ett par år gamle.

Har du stor bil ?  Jeg vet du bor like borti her men det er for kald til å gå ut og se :)

Du kunne jo dratt nedover når det er NM og så bestille plass på Trønderbussen til Oslo.
 
Har faktisk vurdert å kjøpe meg en Speidel jeg å, jeg har planer om å bruke den til å lage gjærstartere med + at den er ypperlig til å lage vørter som jeg kan bruke til flaskekarboneringen.  :)

Når jeg brygger sterke øl stoler jeg ikke helt på at det er nok gjørseller igjen for å få en fin flaskekarbonering med bruk av sukkerlake,  derfor vurderer jeg å bruke vørter og tørrgjær.

Problemet er bare at den koster litt og det er lenge til neste jul.
 
Jeg har bare erfaring med 20-literen, men jeg gjoer folgende:
Jeg vil alltid ha minst 23 liter foer koking, saa jeg tilpasser oppskriften saa jeg har mellom 5 og 5,5 kg malt i roeret, det synes jeg fungerer best. Ved ca 15 minutter koketid igjen tilsetter jeg DME (0,5 eller 1 kg poser, kun erstatning for basismalt som pils eller pale ale). Da kan jeg lage saa sterkt brygg jeg vil. Beertools beregner OG foer koking, uten DME. I tillegg har jeg laget en tabell saa jeg vet at hvor mye 1 liter vann reduserer OG, samt hvor mye DME jeg maa tilsette for aa oeke OG.

janh
Beklager, amerikansk tastatur.   
 
Tilbake
Topp