Spørsmål om karbonering

Tim

 
Jeg har satt et corneliusfat til karbonering i kegeratoren med 2 bar trykk.
Det har stått siden i går og en tanke slo meg her nå..

Vil co2-nivået bli likt i slangen som i fatet?  Har 3 meter slik skumdempende 3/16 slange.
Eller må jeg tappe ut en del før jeg ser hva som er reellt kullsyrenivå i fatet?

Tenker på om det eventuelt er fare for å overkarbonere hvis jeg bare tapper litt for å teste.
 
Du merker kullsyrenivået med en gang når du tapper deg ett lite glass. Bare husk at temperaturen er viktig og at du bør gjøre dette med samme temperatur som du skal sjenke med.
Men hvorfor tar du ikke bare å rister inn CO2en? Jeg setter i hvertfall på ca. 1.5 bar og rister på fatet ett minutt eller to. Bare husk å koble fra CO2 slangen når du rister hvis du ikke har tilbakeslagsventil, ellers får du tilbake øl inn i slangen. Det er bare å veksle på å fylle på trykk og riste. Så kan du tappe litt under veis for å sjekke om det er passe mye CO2 og kjøre på mer om det trengs.
Etterpå setter du på det trykket du vil ha til slutt når det har utgjevnet seg, avhengig av temperatur og hvor mye CO2 du ønsker. Til Ale er det greit med 0.5-0.7 bar med kjellertemperatur rundt 10 grader etter min erfaring. Men dette er selvsagt smak og behag.
 
Hmm, tenkte det med ristingen var litt ukontrollert etter å ha lest noen kommentarer om det, men tror jaggu jeg skal prøve det nå..
Takk for svar :)
 
Tilbake
Topp