Spørsmål om kunstig karbonering, trykk og temperatur

Har for første gang tappet øl på Corneliusfat og skal prøve på kunstig karbonering, men blir ikke helt klok på dette med trykk og temp. Har lest artikkelen i medlemseksjonen og stilt inn trykk i  forhold til temperatur hvor jeg nå oppbevarer ølet. Jeg ønsker drøyt 3,7 vol CO2 og ølet står ved 16°C. Har da stilt inn trykket på 3 bar. Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre etter at ølet er ferdig karbonert og jeg setter det kaldere. Hvis jeg f.eks. flytter det til et øleskap som holder 7°C, hvilket trykk skal jeg da sette på fatet for at det fortsatt skal være drøyt 3,7 vol CO2? Skal jeg redusere det til drøyt 2 bar etter det som står i tabellen eller skal jeg sette på serveringstrykk som vel er en del lavere?

Eller bør jeg ikke karbonere på en annen temperatur enn jeg har tenkt å servere det i det hele tatt?
 
Når du bruker kunstig karbonering er det ingen grunn til å gjøre dette varmt, du kan bare sette fatet kjølig med en gang, og så karbonere på den temperaturen ølet skal ha ved servering/det kjølerskapet holder. I utgangspunktet kan karbonerings og serveringstrykk være det samme, så lenge du har lange og tynne nok slanger. (for å hindre skumproblemer) Jeg kan ikke love at det funker ved så mye som 2 bar, for jeg har ikke prøvd så høyt trykk selv, men det er det sikkert andre inne her som har?
 
Problemet er at jeg for øyeblikket ikke har kjøleskapet koblet opp så jeg må enten karbonere inne ved 16°C (jevnt) eller sette fatet ut i garasjen og der varierer temperaturen mellom -2 og 5°C. Hva er beste løsningen til kjøleskapet er på plass?
 
-2 høres ikke sunt ut, så da er det nok bedre å ha det inne, og så justere trykket da du kan sette det kaldt!  :biersmile:
 
Jeg setter fatene kjølig og karbonerer på 1 bar, da er de ferdig karbonert etter ca 1 uke. Bruker samme trykk til servering.
2 Bar er nok for mye til servering, blir bare skum..  ;D
 
Jon S skrev:
Jeg setter fatene kjølig og karbonerer på 1 bar, da er de ferdig karbonert etter ca 1 uke. Bruker samme trykk til servering.
2 Bar er nok for mye til servering, blir bare skum..  ;D

Hva gjør man for å unngå skum om man har et kraftig karbonert øl? Servere det veldig kaldt for å kunne ha lavt trykk?
 
ErikSV skrev:
Jon S skrev:
Jeg setter fatene kjølig og karbonerer på 1 bar, da er de ferdig karbonert etter ca 1 uke. Bruker samme trykk til servering.
2 Bar er nok for mye til servering, blir bare skum..  ;D

Hva gjør man for å unngå skum om man har et kraftig karbonert øl? Servere det veldig kaldt for å kunne ha lavt trykk?

Har hatt et par tilfeller av dette selv. Blir nok skum uansett, kan jo prøve en veeeldig lang tynn slange fra kjølig fat.
 
ErikSV skrev:
Jon S skrev:
Jeg setter fatene kjølig og karbonerer på 1 bar, da er de ferdig karbonert etter ca 1 uke. Bruker samme trykk til servering.
2 Bar er nok for mye til servering, blir bare skum..  ;D

Hva gjør man for å unngå skum om man har et kraftig karbonert øl? Servere det veldig kaldt for å kunne ha lavt trykk?

Du kan senke trykket ved servering, for så å øke det igjen etterpå. Det vil koste litt mer gass, men fungerer.
 
Du kan senke trykket ved servering, for så å øke det igjen etterpå. Det vil koste litt mer gass, men fungerer.
[/quote]

Det hørtes ut som en god løsning. Takk for tips.
 
Tilbake
Topp