Spørsmål om kverning (MM2)

Da har jeg endelig tatt steget fra ferdigkverna til selvkverna. Plukka opp en Monstermill MM2 med base og trakt i går. Første forsøk på kverning var... Interessant. Spørsmål: Hva bruker folk til å drive kverna? Jeg brukte det eneste jeg har, nemlig en batteridrevet Black & Decker-drill. Sikkert det billigste man får tak i. Kan det stemme at det rett og slett ikke er bra nok?

Det første jeg prøvde var å fylle på 3kg malt og så starte kverning. Ingenting skjedde, annet enn litt gnåling fra drillen. Trykket lengre inn, og da spant drillen bare på stanga. Det eneste jeg lyktes med var å justere valsene litt lengre fra hverandre, kjøre drillen på full drus og så "strø" malt over i rolig tempo. Så fort det la seg for mye malt stoppa det opp. Resultatet var ikke spesielt imponerende, selvom jeg fikk meska det.

Så... Hva bruker folk til å dra MM2 rundt? Og høres det ut som om jeg har gjort noe helt feil?
 
24942d0e21e2ad835ba98a3643c9d96e.jpg


Oss bruker denne. Den klarer fuktet malt med 1.05 åpning

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg hadde også problemer med en slik billig drill med lite moment. Kjøpte en ryobi 18v, og da var det null stress.

Edit: det er på en barley chrusher lignende sak, og ikke mm2. Men antar at problemstillingen er omtrent like.
 
Jeg bruker håndsveiv. Føler jeg har mer kontroll med kverningen da, selv om det tar litt lengre tid enn med drill. Brygger 50 liter på Speidel så det går med noen kilo malt, men litt trim er greit :)
 
Da har jeg endelig tatt steget fra ferdigkverna til selvkverna. Plukka opp en Monstermill MM2 med base og trakt i går. Første forsøk på kverning var... Interessant. Spørsmål: Hva bruker folk til å drive kverna? Jeg brukte det eneste jeg har, nemlig en batteridrevet Black & Decker-drill. Sikkert det billigste man får tak i. Kan det stemme at det rett og slett ikke er bra nok?
Det kan stemme ganske godt. En kollega av meg hadde også en billig-drill første gang han prøvde å kverne på vår (felles) MM2, og det funket dårlig, spesielt på hvete var den sjanseløs.

Har selv en blå-bosch 18v, som på tross av at den er en "vanlig" drill (ikke borhammer eller annet som egentlig er bedre egnet) så har den det viktigste: plenty med dreiemoment, og kan derfor fint kverne en batch på så lavt turtall (<60rpm) jeg bare vil - selv med masse hvete.

Imho har du valget mellom å enten punge ut for en kvalitetsdrill som da kan håndtere begge oppgaver, eller så kan du finne noe billig på jula/biltema som har dreiemoment (borhammer etc.) og beholde drillen til sitt bruk. Bare pass på at hvis du kjøper noe til formålet at du får kjørt med lav nok RPM, ellers blir det mye mel...
 
Jeg bruker en billig drill med ledning fra clas-olhson på min mm2, det virker bra, men jeg har problem med at valsene "siger" under kverning slik at åpningen blir større og kverninga blir feil. er det noen andre som opplever det?
 
Takk for svar folkens. Dere som har fungerende løsninger: Er det da sånn at dere kan sette valsene ganske tett (jeg brygger BIAB og ønsker forholdsvis fin knus), fylle trakten og så kjøre på?
 
f6e1672ad2a1d4d74b948d78714e6605.jpg


Kjøp deg eit sett med føleblad. Desse bruker du til å stille inn mellomrommet på rullene. Der etter kjøre du litt malt gjenom og ser på korleis det er knust. Er du fornøgde er det berre å fylle opp og kjøre på

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Mørtelblander ble vår løsning, stort moment, lav hastighet. 1,1 mm.
380669c93b53990dbaa4797c4e5501c2.jpg


Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Ja riktig. Vi kjøpte vel vår på fliskompaniet, men biltema sin er sikkert OK. Måtte mekke litt med en chuck fra Jula for å få det til, men det løser du:)

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Ja riktig. Vi kjøpte vel vår på fliskompaniet, men biltema sin er sikkert OK. Måtte mekke litt med en chuck fra Jula for å få det til, men det løser du:)

Sent fra min D6603 via Tapatalk
Jeg vil gjerne ha noe som krever så lite mekking som mulig. Hva er en "chuck"?
 
Den fremste regulerbare "dingsen" du setter fast boret i en boremaskin;-)

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Den fremste regulerbare "dingsen" du setter fast boret i en boremaskin;-)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Jeg har en gammel drill som nok synger på siste verset, så jeg vurderer også en mørtelblander. Er det vrient å skifte chuck/ er det noe jeg må passe på?
 
Mørtelblanderen vår har 14 mm gjengeforbindelse (hun). Det beste er derfor å bruke en chuck med tilsvarende. Da kan du kutte en 14 mm bolt eller gjengestang og bare skru det sammen.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp