Spørsmål om sveising på VVB

Armas

Norbrygg-medlem
Vi holder på å bygge meskekjele og kokekjele av VVB.
Jeg sveiser ikke selv, men har to alternative sveisere tilgjengelig. Før jeg kommer til dem med oppgaven, vil jeg gjerne høre her om alt er ok.
De to alternativene er:
A: mekanisk verksted på yrkesskolen, (her tar læreren små sideoppdrag som de gjør sammen med elever)
B: mekanisk verksted på en olje-servicebedrift der en bekjent jobber (han sveiser ikke selv, men kollegaer tar dette i bytte mot øl)

Hvem ville dere valgt?

Så om oppgavene:
  1. Bein sveises fast på siden av VVB
Jeg har kjøpt Vinkeljern på biltema som jeg tenkte kunne fungere. Nå ser jeg ett annet sted at disse neppe er rustfritt stål, men «svartstål»? Går det fint å sveise det sammen likevel, eller bør jeg finne andre bein? (Hva da i så fall?) Jeg ønsker 3 slanke bein på utsiden, slik at man kan sette en brygge-bøtte under tankene for tømming og vasking.

  1. Sveiseflenser. til Triclamp
Jeg har kjøpt Sveiseflenser til triclamp som jeg håper de kan sveise på for meg. 2-tommer flenser – så antar hullene i kjelen må være ca. 51mm?.
  1. Er det standard for ett mekanisk verksted å kunne lage hull med valgfri diameter, eller bør jeg kjøpe en hulltager selv og levere den til verkstedet med hull? Hvor får jeg i så fall tak i hull-punch?
  2. Er det grei skuring å sveise flensen fast til VVB? Dette må jo bli tett og uten «lommer» for drit og bakterier. (Ikke gjæringstank-krav, men fint med ok pene sveiser.)
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Ville først spurt hvordan de har tenkt å sveise dette.
Tig med bakgass på gjennomføringene kan gi bra resultat.

Kan lite om triclamp men bor ikke hull før du er sikker på hvor stor boringen skal være.
51mm tror jeg kan være diameter på clamp hvor de kobles sammen. Så flensene skal ikke sveises til vvb.

Du kan sveise svart til 304, men jeg ville ikke gjort det.
Spander i det minste noen biter rustfri plate/flattjern med et par boringer for M10/12 skruer.
Så kan du enkelt skifte ut beina hvis svartstålet ruster for mye.
 

Armas

Norbrygg-medlem
God Ide med flattjern av rustfritt stål for festing av bein.

Hva med Håndtak? Kan jeg kjøpe rustfrie kjøkkenhåndtak og be dem sveis fast dem? Eller er ikke det ekte rustfritt stål. Evt - hvor stor kontaktflate trenger slike håndtak?

51mm er ytre diameter, så det er ønskelig med 49mm. Jeg antar likevel at man lager mindre hull først, deretter sveiser fast flensen, og så "fikser" innsiden på en eller annen måte. Men hvordan får man den fin på innsiden etter sveising?

Tenker jeg riktig i dette bildet?

1607088834042.png
 

SindreW

Norbrygg-medlem
Kantene kan slipes og poleres så en ikke har sprekker som ulumskheter kan gjemme seg i. Hvor mye en må slipe kommer an på hvor dypt sveisen penetrerer. På den annen side, på en kokekjele er dette ikke noe stort problem, den vil holde over 100 grader i rundt en time hver gang du brygger.

For å få en kant som følger kurvingen kan det være lettere å lage hull først som flensen går gjennom, og så slipe innsiden ned etterpå. Gjerne enklere å slipe ned noe som stikker ut, enn innsiden av et trangt hull. Vinkelsliper med flapdisk eller slipeskive kan lettere benyttes da.
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Berederen er nesten helt sikkert i Super Duplex, du kan sveise alle vanlige rustbestandige stål til det, men det må brukes bakgass alle steder der det er mindre en 8mm gods ellers vil du få koksing og korrosjonsproblemer senere.

På flensene må du spørre sveiseren om hvordan han vil ha det, personlig ville jeg hatt hullet 4-5mm større en utvendig flens, slik at det blir 2-3mm åpning der en sveiser, da får du full gjennombrenning og ingen skarpe kanter. Det forutsetter at det er en sveiser som kan sveise ensidig.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Hva kjøkkenhandtak er laget av må nesten selger opplyse om.
F eks ø10/12mm rundtjern kan gjøre samme nytte. Du (kald)bøyer de til i skrustikka med et rør du trer utenpå.
12mm kan være litt tungt, men det går.
Sveises det med tig så tipper jeg at man ikke har denne kanten inne i clampen.
Tror det blir full gjennombrenning med første/rotstreng. Er man vant til slikt arbeid så blir det en fin sveis.

Sikkert flere som har gjort dette. Jeg har brukt pinner og for en ukyndig som meg så blir det ikke så fint.

Skjønner ikke helt hva SindreW mener. Men jeg er kronisk Forvirret, så det er derfor kanskje ikke så rart:)
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
@Roadrune, dette med vvb og duplex, vet du når det ble vanlig å bruke så god kvalitet i beredere?
Har aldri tenkt annet enn at de er av 304 evt 316. Men vet ikke, derfor spørsmålet.
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Jeg mener det var en gang på 90-tallet Oso begynte med det, men er ikke sikker.
Bakgrunnen for det er at 316 ikke er godt nok på varmtvann mange steder i Norge.

Edit: du kan lett sjekke med en magnet. Duplex og Super Duplex er magnetiske, 304 og 316 er det ikke.
 

Armas

Norbrygg-medlem
Jeg mener det var en gang på 90-tallet Oso begynte med det, men er ikke sikker.
Bakgrunnen for det er at 316 ikke er godt nok på varmtvann mange steder i Norge.

Edit: du kan lett sjekke med en magnet. Duplex og Super Duplex er magnetiske, 304 og 316 er det ikke.

Sjekket mine to nå - de er begge magnetiske. Alt blinget jeg har kjøpt på Ali og Ebay er 304 og var ikke magnetisk.
 
Topp