Spørsmål om tilsetting av appelsinskall og koriander etter stormgjæring

Hei,

Jeg var litt uforberedt i bryggingen av en wit så den fikk både feil gjær og jeg manglet koriander frø og appelsin skall når jeg brygget ølet.

Kan jeg:

1) koke opp litt vann (hvor mye?) sammen med appelsin skall og korriander frø i 5 minutter og tilsette dette nå, etter 6 dagers gjæring (ble satt på lørdag, startet på søndag).

Tenkte å tilsette via en trakt der gjærlåsen står, så slipper jeg ta av lokket, vil nødig introdusere mer oksygen enn nødvendig, er dette en ok måte å gjøre det på?
 
Mener å ha lest at gjæren omformer en del av oljene fra korianderfrøene til de smakene vi faktisk ønsker å ha i en wit. Jeg kalrer dog ikke å finne en referanse på det nå i farten, så ta det med en klype salt. Men om det skulle stemme, så vil det vel bli i seineste laget å tilsette det på dag 6.
 
Personlig ville jeg ha, for å komme nærmest mulig den faktiske prosessen, kokt det hele i litt vørter og tilsatt så fort som mulig. Ser ingen god grunn for å vente. Trakt høres forøvrig greit ut.
 
Kan oppdatere og si det ble ikke gjort denne gangen:)

Denne ølen fikk en salig miks av gjær, det rareste jeg har gjort til nå i min brygge karriere.

Malt basen var 45 % hvete, 45 % pils og resten vienna.

Humlet til ca 21 IBU med magnum og saaz på slutten.

Jeg gjorde noe alvorlig galt med gjærstarten min (wlp 400)så den måtte forkastes ved pitch. Tok derfor etter mye grubling slurry fra 34/70 og tenkte det blir sikkert godt.

Tok alt på gefuhlen her så jeg pitchet gjæren selv om vørter var 3 grader over ønsket start (16 grader).

Etter 18 timer og ingen start på gjæring tok panikken meg. Jeg tenkte jeg hiver oppi noe Belle saison oppi, oppskriften passer jo til det. Tenkte så det er sikker ikke nok med bare en liten pakke så den ble etterfulgt av en pakke lallemand abbaye i tillegg.

Morgenen etter starter gjæringen i full fres og stod 2 dager på 19 grader før den over ett par tre dager fikk stige til 22,5 grad.

Nå er den gjæret ned til 1,006 og smaker fortreffelig... Derfor lot jeg være med appelsin skallet og koriander denne gang:) blir en slags belgisk blonde dette tror jeg:)
 
Hm. Tok en hydrometer prøve i går og den er nå på 1,005. Smaker ikke lenger fortreffelig men har fått en rar "funK" jeg ikke klarer å beskrive. De gode smakene er fremdeles i bakgrunnen men denne funken dominerer litt. Mener å erindre fra ett tidligere forsøk med Belle saison at den var ikke noe god med en gang etter karbonering (denne er fremdeles på dunken).

Bør jeg la den stå en uke til før jeg flasker den, se hvordan den utivkler seg?
 
Tilbake
Topp