spørsmål om tørrhumle og forskjell på smak/aroma humle

Såvidt jeg har fått med meg så gir tørr-humling mest aroma, riktig? Men når jeg testet et øl i går, som var tørrhumle med en humle som ikke passet så kjente jeg det både i smaken og aromaen, faktisk mest i smaken;

Er dette uttrykk som glir litt inn i hverandre?

fra 15 min kok og inn, så får man både smak/aroma av hva man tilsetter?

Disse to uttrykkene forvirrer litt, spesielt ift oppbygging av oppskrifter og forventet resultat, men det kommer nok med erfaring:)

Grensen mellom smak og lukt er ganske flytende. En stor andel av det som oppfattes som smak kommer egentlig fra luktesansen. Prøv for eksempel å holde for nesa når du drikker. Det vil oppfattes som også smaken endrer seg. Selve smakssansen er egentlig ikke så nyansert. Du har hovedgruppene salt, surt, søtt, bittert og umami som fanger opp det meste. Men, innen for lukt så har du tusenvis av forskjellige.

Når det gjelder humletilsetninger så vil alle bidra med smak, men lenger koketid vil fordampe mer av de flyktige aromaene.

Anbefaler boka "Tasting Beer" av Randy Mosher. Veldig mye intressant i den.

Ikke for å kuppe tråden.. Veit at det er vanligst å tørrhumle ikke lenge etter stormgjæring. Litt ute og kjører på tida her. Satte en IPA, litt dårlig planlagt, reiste offshore og turen blir 3 uker. Regner med at jeg kommer hjem til klart øl. Ta sjansen på tørrhumling etter ca 24 dager? Eller er sjansen for unødvendig oksygenering for stor? 100l batch fordelt på 4 kar, så muligheter for litt eksperimenter.

Først: dette vet jeg ingenting om... men...
Enkelte bruker en HopRocket etter ølet er ferdig karbonert, så da er det vel aldri for sent.
Dersom du kan ta ut gjærlås og gummipakning, bør du kunne få inn humle uten å tilføre nevneverdig med O2.
Det ville vært interessant å få en 'very late hop' test. 5 dager i ett kar, og 10 i et annet med samme humle og mengde...
Som sagt - dette har jeg ikke peiling på :)

Takk for svar. Blei ikke tørrhumle denne gangen, litt for mye bortreist. Jobb og seiling. Har fremdeles 3 kar fra siste batch som ikke er tappa om, men ølet smakte så godt som det var at neste blir tappa idag. Så jobb igjen..

Tilbake
Topp