Spørsmål vdr fatutstyr

Skal til å bestille Corneliusfat og tilhørende utstyr og har et spørsmål. Har tenkt å karbonere naturlig slik at jeg kun trenger gass for å drive ut ølen og få luft ut av fatene. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke en gassflaske og en regulator med splitter til å drive ut øl av to forskjellige fat samtidig, selv om det er to helt ulike øltyper (ulik karbonering)? Drives de ut med samme trykk eller må jeg kunne levere ulikt trykk til de to ulike øltypene?
Holder en 425 grams gasspatron lenge om jeg ikke skal bruke den til tvangskarbonering (kan jeg tappe mange liter)?

Edit:

Noen som vet om denne koblingen http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=740&products_id=15034 kan erstatte denne fra bryggselv: http://www.bryggselv.no/products/ball-lock-co2-kobling? Tenker da på dimensjonen på gjengene som ikke står oppført fra den fra bryggselv, men som er 7/16" på den fra lundteknik.
 
Øl med ulikt co2 nivå må ha ver sin regulator eller at du med en bytter og justerer.
For å bare drive ut øl går det 19 liter x 2 atm x 1,97 i egenvekt = avrundet til 80 gram pr. fat når du har et øl med ca 2,5 volenhet.
 
Det går også med litt gass til å drive ut oksygen av fatet ved fylling. I tilleg til at ved naturlig karbonering må fatet "lukkes" med bruk av gass før sukkeret kan karbonerer ølet.
 
Oddvar Demmo skrev:
Øl med ulikt CO₂ nivå må ha ver sin regulator eller at du med en bytter og justerer.
For å bare drive ut øl går det 19 liter x 2 atm x 1,97 i egenvekt = avrundet til 80 gram pr. fat når du har et øl med ca 2,5 volenhet.

Roger skrev:
Det går også med litt gass til å drive ut oksygen av fatet ved fylling. I tilleg til at ved naturlig karbonering må fatet "lukkes" med bruk av gass før sukkeret kan karbonerer ølet.

Takk for svar begge to.

Da gjennstår bare spørsmålet om ball lock koblingen. Noen som vet om det er forskjell på den fra lundteknik og den fra bryggselv?
 
Jeg vet ikke hva oksyd ekspertene sier om fylling via stigerøret og så deretter kjøre co2 gjennom stigerøret og ut sikkerhetsventilen/lokket, da går det lite co2 til flushing og trykksetrting.
Jeg tor det er bra og bruker det uansett karboneringsmåte.
Men forbruk av co2 er her teoretisk og kanskje vanskelig å følge i praksis
men 4 fat bør man greie tømme.
 
Tilbake
Topp