Spørsmål vedr. "Andrimne Old Ale" - Gahr Smith-Gahrsen

Heisann, jeg planlegger årets jule ale, og ønsker meg et sterkt, fyldig og godt maltet øl med passende humle. Jeg synes "Andrimne Old Ale - Gahr Smith-Gahrsen" virker som et bra utgangspunkt, så nå lurer jeg rett og slett på hvordan dette ølet smakte?

Gahr er vel kanskje den som best kan svare på dette, men det kan jo være andre synspunkter også :) Et forslag til admin er forresten å inkludere "tasting notes" i "prisbelønte oppskrifter", da blir det enda lettere for oss nybegynnere å komponere egne oppskrifter :)
 
Når det gjelder 'tasting notes' så finnes disse på nettsiden til Norbrygg.  :yes:

Det gjelder å finne seg fram, men det går nok om man vil. Se øverst under Konkurranser > NM200? > Dommerskjemaene. For å finne ut av hvilke dommerskjemaer som korresponderer med oppskriften, så kan man sjekke Resultatliste flaskekonkurranse.

I dette tilfelle så finner man i resultatlisten følgende linje:
1  JIK090  SS009  Barleywine  Gahr Smith-Gahrsen  Andrimne Barley Wine  45,33

Da bruker man koden 'SS009' og finner den blant dommerskjemaene. Den finnes på side 17 til del 1, side 4 til del 2 og side 2 til del 3.

Forhåpentligvis så får vi lagt dommerskjemaene i rekkefølge før scanning neste gang, men så er det jo litt av en jobb i seg selv.  :brygging:
 
Selv syntes jeg det hadde et preg av nøtter, sjokolade, rosin, rom, plommer og mye malt. Fin og mild røstighet. Amber maltet og melassesukkeret (svært mørkt, brunt sukker) er etter min mening et must for å få til noe som likner dette ølet. Du bør forøvrig brygge det fortest mulig, for det trenger litt lagring for å nå toppen.

Ser Eduard refererer til barley winen som vant i år. Den var jo forsåvidt god, men relativt annerledes enn old alen (som vant juleølkonken i 2007)... Får ikke fram dommerskjemaene på denne, dessverre.
 
Gahr skrev:
Ser Eduard refererer til barley winen som vant i år. Den var jo forsåvidt god, men relativt annerledes enn old alen (som vant juleølkonken i 2007)... Får ikke fram dommerskjemaene på denne, dessverre.

Ja, og ops, de der skjemaene ble borte etter viruset fra våres, jeg har dem på cd-rom og legger dem tilbake snart.
 
Ok, takk for kjappe svar begge to. Var ikke klar over at dommerskjemaene finnes på nett, så det var topp å bli gjort oppmerksom på.

Ellers lurer jeg bare på en ting, Gahr: må jeg kjøre en minimesk på amber malten for å få ut smaken av denne? Jeg har kun utstyr og erfaring med ekstraktbrygging, men ser på maltoversikten at amber malt egentlig må meskes. Hadde jo vært veldig lettvint om jeg kun behøvde å koke "te" på amber malt, sammen med den andre spesialmalten .. :)
 
Jeg svarer på mitt eget spørsmål: det ser ut som at basismalt (som amber malt) på meskes for å unngå usmak på det ferdige ølet, selv når basismalten kun benyttes som spesialmalt. En fyr bestemte seg for å gjøre eksperimentet, og det kan leses her: http://www.ipass.net/mpdixon/Homebrew/BaseMaltExp.htm
 
Ja, det gir nok best effekt om den meskes. For å "jukse", kan du bytte den ut med pale chocolate i stedet, men da bør du bare bruke 1/4-1/3 av mengden, og justere for tapet av utbytte med ekstrakt.
 
Noen som vet når sånn ca. i September denne vil være i salg?

Regner med vinmonopolet selger denne unna i rekordfart!
 
Barley winen slippes i september, old alen, som det egentlig er snakk om i tråden, kommer dessverre ikke for salg med det første... Men jeg tenkte jeg skulle brygge den igjen om ikke så lenge. :)
 
Ja, mente Barley Winen selvfølgelig!  :roedme:

Ser du bruker relativt lite melassesukker i Old Alen; Er dette nok til å sette særlig smak?
 
Erlendso skrev:
Ser du bruker relativt lite melassesukker i Old Alen; Er dette nok til å sette særlig smak?

Etter min mening, ja. Melassen har en utpreget smak som kan minne om rom (kanskje ikke rart, siden rom er basert på rå sukkersaft). Det interessante med smaken er at den ikke gir særlig mye sødme, og at den egentlig trenger en del lagring for å rundes av. Jeg har ikke funnet noe som er en fullgod erstatning, men kanskje man kan etterlikne den med svært mørk krystallmalt/Special B.
 
Har også sett på denne oppskriften som et godt julelø og har lyst til å prøve men har ikke dette melassesulleret, var på helsekostbutikken og de hadde ikke heller.  Kjøpte da melasse og rårørsukker dette mente damen kunne være en erstatning men blandingsforholdet visste hun ikke.
Er det noen her som kan hjelpe?
Har ikke den gjæra heller bare Nottingham og Safale 05 kan noen av disse brukes?
 
Ta en tur på MENY og se etter sukker fra Billingtons. Om du ikke finner det som kalles melassesukker, kjøp det mørkeste du finner, det heter sannsynligvis dark muscovado eller barbados.

Hvis jeg skulle blandet melasse og rårørsukker, hadde jeg først blandet halvt om halvt, eller rett og slett gått for bare melasse.

Med de to gjærtypene du har, ville jeg valgt Nottingham.
 
Gahr skrev:
Ser Eduard refererer til barley winen som vant i år. Den var jo forsåvidt god, men relativt annerledes enn old alen (som vant juleølkonken i 2007)... Får ikke fram dommerskjemaene på denne, dessverre.

Jeg fant en gammel back-up og la dommerskjemaene tilbake :).
 
Erlendso skrev:
Ser du bruker relativt lite melassesukker i Old Alen; Er dette nok til å sette særlig smak?

Til info: det kom fram i en diskusjon på et annet forum at det har vært oppgitt feil sukkermengde i Old Ale oppskriften til Gahr.
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=796&start=1590
Oppskriften er oppdatert nå.

Det ikke var så lett å finne Billingtons melassesukker, gitt.
Hadde bomturer til Ultra, Meny, Ica og OBS på Oslos østkant.
Jacob's på Holtet ble løsningen.
 
jeg satser på det mørkeste brune sukker som er å finne. "det brune" i brunt sukker er jo melasse, så det burde fungere fint.
 
Jeg har rettet feilen, ja. Det går nok bra å satse på det mørkeste sukkeret man får tak i. Jo mer aroma fra sukkeret, jo bedre!
 
Bare for å sparke litt liv i denne tråden igjen.
Jeg nådde å brygge denne før jeg fikk vite at der skulle være 250g melassesukker og ikke 25g.  Hadde som sagt ikke slikt sukker og brukte da ren melasse og den var så seig at jeg havna på ca 80g melasse og forærte den også 200g rårørsukker (til 45 liter).  Prøvesmakt et par flasker på Lørdag og det hadde fått en nydelig farge og smakte helt fortreffelig!  :namnam:
Nå skal dette få stå fram til jul for å modne seg, kjenner nå at julefreden nesten er igang med å senke seg allerede!  :biersmile:
 
Gode greier. Det er en viss fare for at jeg brygger det igjen selv snart. Et av de ølene jeg selv er mest fornøyd med!
 
hehe, konge. jeg flasket min ekstrakt + minimesk versjon igår natt, og den har enormt potensiale! tror den kan bli fenomenal med noen måneders lagring, men synes den smakte bra allerede nå :)
 
Tilbake
Topp