spørsmål vedrørende saga pils ekstrakt sett

Frode Krogstad

Fylkesstyre
Denne hadde 1.039 før gjæring og ploppet fint i 7 dager. Nå har jeg målt 1.010 i to dager og den lukter ganske godt. Men virker for meg litt svak på styrke. Ifølge bruksanvisning skal den bli mellom 4,5 - 5,2. Den plopper ikke mer, men det er fortsatt gjæring tydeligvis siden det blir trykk på dunken. De sto at man skulle flaske etter 5-8 dager. Nå har den stått i 9 dager. Smaker man ikke alkoholen godt før etter flasking og karbonering?

Brukte spraymalt/druesukker for øvrig.. tenker jeg bør la den stå noen dager til etter det jeg har funnet ut fra forumet her?

Mvh
 
Med en OG på 1.039, og la oss si at FG ender på 1.010, har du alkoholstyrke på 3.9 %. Muligens har du blandet ut i for mye vann, hvis OG skulle vært høyere? Du kan fint la den stå en uke til, det har den bare godt av. Hovedgjæringen er nok over, men gjæren fortsetter å rydde opp etter seg, og du vil sådan få et bedre øl ved å la den stå lengre. Øl rett fra dunken har forøvrig en tendens til å smake litt tamt, det blir bedre når det får kullsyre og lagret seg en stund.
 
Med en OG på 1.039, og la oss si at FG ender på 1.010, har du alkoholstyrke på 3.9 %. Muligens har du blandet ut i for mye vann, hvis OG skulle vært høyere? Du kan fint la den stå en uke til, det har den bare godt av. Hovedgjæringen er nok over, men gjæren fortsetter å rydde opp etter seg, og du vil sådan få et bedre øl ved å la den stå lengre. Øl rett fra dunken har forøvrig en tendens til å smake litt tamt, det blir bedre når det får kullsyre og lagret seg en stund.

i teori skal den ende lavere. Mulig der avviket i forhold til boksen da med tanke på alkohol mengde?
 
Om et øl på under 8% smaker alkohol/fusel har man gjort noe galt som brygger, så dette bør hvertfall ikke skje så ofte ;)

den er god. Første jeg prøver på så smaker og resultater overtenkes en smule. Egentlig så var jeg enig med meg selv at hvis jeg klarte å få gjæringen igang så ville jeg være fornøyd :)

mvh
 
Sist redigert:
Det er vanlig å få en FG som er 1/4 av OG.
Og ikke sammenligning hjemmebrygging av øl med hjemmebrenning, det gjør ikke hobbyen rettferdighet.

Takk for svar. Var kun en referanse fra ett minne fra 20 år som jeg tenkte forklarte min feilaktige konklusjon. Var overhodet ikke ment som sammenligning. Redigere bort setningen

mvh
 
Tilbake
Topp