Spraymalt

Til mitt neste brygg vurderer jeg å kun bruke spraymalt til bryggingen, istedet for flytende ekstrakt
Noen som har erfaring med dette?Hvordan blir resultatet da?

Trenger jeg mindre mengde malt pr. liter hvis jeg bruker pulver framfor flytende?
 
Ser ut som artikkelen du lenker til handler om flytende ekstrakt. Men joakim bruker vel kun spraymalt i sitt frokost-tv brygg ja, så da funker vel det fint.  :ilike:
 
Yeps, du har rett. Men egentlig så er forskjellen veldig liten. Man hopper over meskingen uansett. Det kan hende at du må justere ned mengden med maltekstrakt. 3 kg flytende maltekstrakt er jo ikke like konsentrert som 3 kg med tørr maltekstrakt. Da er det bare å ta litt mindre, eller bruke mere vann for å ende opp med samme OG (original gravity), alt annet er prikk lik.
 
Har ikke så mye erfaring med ekstraktbrygging (iallefall ikke de seneste årene), men jeg synes faktisk det beste resultatet ble fra en kombinasjon av flytende og tørket maltekstrakt. Har ikke gjennomført noen blindtest akkurat, men...
 
Hva er det de sier, at spraymalt er 20 % mer konsentrert eller noe? Det blir jo et litt mer komplisert regnestykke, siden spraymalten ikke øker volumet på vørteren i nevneverdig grad, mens flytende maltekstrakt gjør det.

Uansett hevdes det at holdbarheten på spraymalt er mye bedre. Selv synes jeg det er litt enklere å dosere ut flytende maltekstrakt til gjærkulturene mine, da... Det pulveret flyr jo bare OVER ALT! :)
 
Mitt inntrykk er at øl basert på ekstrakt er lettere å få helt klart i forhold til øl basert på spraymalt. Ellers gir jo ekstrakt ofte noe mørkere brygg enn lys spraymalt.
 
Tilbake
Topp