SS Brew Tech kjele med to kraner

Hei,

Som dere ser av bildet så har Brew Tech montert to kraner på denne kjelen.
Har selv samme kjele med kun en kran, men har tidligere vært inne på tanken om akkurat dette.

Ser for meg å bruke øvre kran til å tappe ut avkjølt vørter over til gjæringskaret, og benytte den nedre etterhvert som humle og andre partikler har fått tid til å felle til bunns i kjelen.

Noen som har en slik løsning og som vil dele sin erfaring ?

9A7EDEC3-8FE3-467F-8427-AD9B9420A1FE.png
 
Hei!

Har forsåvidt begge kranene ja, men det er vel som oftest vanlig med Whirlpool-port i toppen?
SS har sin egen løsning som jeg har satt i mine kjeler nå.
https://www.morebeer.com/products/ss-brewtech-whirlpool-fitting-12-mpt.html

Man trenger selvsagt en pumpe med god kapasitet, og effekten avtar dersom man stapper allhverdens varmeelementer og dyppkjølere oppi der....

Man drømmer om et slikt resultat:
https://goo.gl/images/NWt327

Så whirlpool-approachen er vel egentlig også for å oppnå klar vørter slik du ønsker, bare at man prøver å samle trub vekk fra dip-tuben fremfor å tappe av over...
 
Hei,

Som dere ser av bildet så har Brew Tech montert to kraner på denne kjelen.
Har selv samme kjele med kun en kran, men har tidligere vært inne på tanken om akkurat dette.

Ser for meg å bruke øvre kran til å tappe ut avkjølt vørter over til gjæringskaret, og benytte den nedre etterhvert som humle og andre partikler har fått tid til å felle til bunns i kjelen.

Noen som har en slik løsning og som vil dele sin erfaring ?

Vis vedlegget 37947

Men det er jo fremdeles veldig mye igjen i kjelen når du har kommet ned til nivået til den nederste krana? Ideen er ikke så dum, men det der ser jeg ikke for meg at funker noe særlig.
 
Men det er jo fremdeles veldig mye igjen i kjelen når du har kommet ned til nivået til den nederste krana? Ideen er ikke så dum, men det der ser jeg ikke for meg at funker noe særlig.
Så for meg at jeg kunne åpne den øverste kranen på fullt, uten tanke på å få med noe av bunnfallet, for så å ha bedre kontroll på de siste literne på den nedre krana. Vil jo ha med disse literne også
 
Så for meg at jeg kunne åpne den øverste kranen på fullt, uten tanke på å få med noe av bunnfallet, for så å ha bedre kontroll på de siste literne på den nedre krana. Vil jo ha med disse literne også

Jeg har en 56-liter, og oppplever ikke noe problem med de 25-litersbatchene jeg normalt brygger. Men jeg ser at det kunne bli et problem med doble batcher og mye humle, ja.

Jeg tapper bunnfallet - det blir som regel 4 liter - over i ei 5-litersflaske og lar det stå der over natta. Da kan jeg dekantere et par liter klar vørter som jeg bruker til karbonering.
 
Jeg får best effekt av Whirlpool dersom utgangen er litt under overflaten. Jeg har derfor er rør med to buer dom gjør at jag kan senke det ned til riktig nivå og feste den. Slipper flere gjennomganger.
Dette røret er også kriserør for avtapping dersom kran går tett...
 
Tilbake
Topp