SSR - innsiden av et 'Fotek' Solid State Relay

Tror jeg har en slik, kjører 16A med en gammel CPU kjøler. Den blir ikke mer en lunken og fungerer ennå. Etter å ha sett filmen krysser jeg fingrene. :O
 
Jeg kommer til å fortsatt bruke mine på 16A, men ikke opp mot max oppgitt belastning på 25A
 
Det er vel bare å overdimensjonere. Jeg kjører 9A på en 25A uten problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er også det Clive sier, men Kineserne er håpløse mht kvalitet vs. spec.. En del er bra, men han (Clive) har også testet annet utstyr i forskjellig rating og funnet at de er identiske inni. Man kan derfor ikke trekke konklusjonen at dersom du bruker 25A på 50% belastning, så kan du også gjøre det på en 40A.
Regelen er enkel. Enten er det kvalitet og holder det som oppgis, eller så er det ikke det.
 
Nei, det er jeg enig i. Samtidig er det rimelig å anta at spesifikasjonen ikke er tatt helt ut av luften og at 40A-SSR'ene er bedre dimensjonert enn 25A-variantene. I en HERMS-sløyfe står ikke SSR'ene åpne 100% av tiden og det vil jo avhjelpe litt.

Er triac'ene underdimensjonert eller for dårlig kjølt blir de varme. Blir de for varme så brenner de av. På en HERMS-sløyfe blir de stort sett stående på (kortslutning). Hos meg vil det få vannet i vannkokeren til å koke og termostaten i vannkokeren vil slå inn og skru av vannkokeren. Huset brenner ikke ned (alltid en bra ting). Så for HERMS så hadde jeg ikke hatt noe problem med å bruke kina-SSR'er. Jeg så videoen til Clive lenge før jeg bygget HERMS-sløyfen min og var klar over problemene.

Jeg ville dog ikke brukt slike til å styre noe som skal stå på hele tiden.
 
Nei, det er jeg enig i. Samtidig er det rimelig å anta at spesifikasjonen ikke er tatt helt ut av luften og at 40A-SSR'ene er bedre dimensjonert enn 25A-variantene. I en HERMS-sløyfe står ikke SSR'ene åpne 100% av tiden og det vil jo avhjelpe litt.

Er triac'ene underdimensjonert eller for dårlig kjølt blir de varme. Blir de for varme så brenner de av. På en HERMS-sløyfe blir de stort sett stående på (kortslutning). Hos meg vil det få vannet i vannkokeren til å koke og termostaten i vannkokeren vil slå inn og skru av vannkokeren. Huset brenner ikke ned (alltid en bra ting). Så for HERMS så hadde jeg ikke hatt noe problem med å bruke kina-SSR'er. Jeg så videoen til Clive lenge før jeg bygget HERMS-sløyfen min og var klar over problemene.

Jeg ville dog ikke brukt slike til å styre noe som skal stå på hele tiden.

Men hvis det blir kortslutning så bør vel også en sikring gå?
 
Nettopp. En kortslutning over bryteren vil bare føre til at elementet ditt er på hele tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kortslutning i en slik sammenheng er ikke riktig ord. Kortslutning indikerer en feiltilstand og det er det ikke snakk om her. Det er snakk om releet er aktivert og i på stilling.
 
Joda. Det er en åpenbar feiltilstand. Du har brent i stykket triac'en din og strømmen passerer uhindret selv om den skulle være åpen. Det som redder dagen er motstanden i resten av kretsen din. Når en komponent leder uten motstand og den egentlig skal ha en god del motstand har jeg pleid å omtale den som kortsluttet. Men jeg kan godt slutte med det, altså. Det er åpenbart ikke et presist begrep når jeg bruker det slik.
 
Slikt utstyr er kanskje greit å bruke på ting som er under oppsyn.
I gjæringsskap og slike ting ville jeg være mer forsiktig.
 
Tilbake
Topp