Star san i ølet

Drechsler

Norbrygg-medlem
Drev og renset fat til tapping i går og hadde plassert de ved siden av et par fulle, karbonerte øl fat.
Klarte å antagligvis pumpe starsan ned stigerøret på det ene før jeg oppdaget tabben  :noway:
Tappet av en halvliter av fatet og satt det i kegratoren. Ølet smaker helt som det andre fatet gjorde...
På amerikanske forum snakker de om en liter på 19 liters fat som ikke har vært noe problem.

Er det andre av dere som er medlem av star-san i øllen klubben? Hva tenker dere om dette?
Det gikk kanskje 3 dl eller noe sånt ned på fatet....
 
Går nok helt fint. Ikke noe en bør tilstrebe å gjøre som en vane, men det går nok helst bra :)
 
Tror jeg leste feil og blandet 15 ml på en liter.... Dvs 10 ganger mer starsan....
Tror jeg heller ut de 19 literene for sikkerhetsskyld?
Smakte ca 25 cl og det smakte normalt av ølet....
Er jeg hysterisk eller?
 
Tja, cola har 0,05% fosforsyre. Og med dine 3 dl tror jeg du har 4,5 ml starsan som fortynnes ut på et fat. Du må nok pøse på litt til før du får noe som slår cola. http://snl.no/fosforsyre. ( nå inneholder sikkert starsan også endre ting enn fosforsyre, men jeg ville ikke blitt bekymret)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har faktisk gjort identisk tabbe. Hadde en halvliter utblandet starsan på fatet som jeg ristet fatet med, og som jeg glemte å helle ut.
Merket overraskende lite til det på  brygget, så det endte med å bli drukket opp.
Sier kanskje mer om mine brygge-skills men...   ::)
 
Over til et annet spørsmål,
men litt i samme gate
Det skulle vel ikke være no problem og bruke stat san i litt høyere konsentrasjon
Så fremt man ellers bruker riktig fremgang metode?
 
Fikk dette svaret fra 5 star chemicals:
Hi Tor,

Legally I have to tell you that because you exceeded the 300ppm you need to throw it away.  The beer will further dilute the starsan  making it very minimal in the actual beer but it’s up to you whether you throw it out or not.

Thank you,

Daisha Barnett
Five Star Chemicals & Supply, Inc.
4915 E 52nd Ave
Commerce City, CO 80022
303-287-0186 O / 303-962-7511 D
Fax: 303-287-0391



“In wine there is wisdom, in beer there is Freedom, in water there is bacteria.” - Benjamin Franklin


From: Tor Erik Drechsler [mailto:tor@drechsler.no]
Sent: Tuesday, April 15, 2014 11:51 AM
To: Support
Subject: Regarding star san

I managed dilute it wrong (15 ml to a liter) and then push 3 dl? Into a 19 liter keg of beer. I flushed out about a liter in the hope it should be okay and tasted ca 25 cl. The beer tasted ok.
Should I throw away the whole keg or will it be safe to drink?

Kind regards
Worried homebrewer
Tor E. Drechsler
 
Tilbake
Topp