Star San og frost

tfheen

Administrator
Noen som aner hvor glad Star-San er i frost? Jeg har bryggeutstyret mitt på et uisolert loft og nå som det går mot kaldere tider kryper temperaturen sakte nedover. Bør jeg redde flasken unna, eller tåler den fint noen kuldegrader?
 
Det står ikke noe om det i databladet: http://www.jstrack.org/brewing/msds/starsan.pdf
Kun 75% av ingrediensene er ikke-hemmelige, og av de har vel fosforsyre smeltepunkt litt over romtemp, mens isoprop har et lavt smeltepunkt. Og hva de siste 25% utgjør er ikke godt å si. Men du har vel ikke så mye Star-san at du ikke kan sette den frostfritt, for sikkerhets skyld?

Forøvrig, jeg ser at de lister et flash point på 121F under 'fire and explotion data', som vel er midt på 40-tallet i celcius, det er vel kanskje i fordampet form?
 
Anders Christensen skrev:
Kun 75% av ingrediensene er ikke-hemmelige, og av de har vel fosforsyre smeltepunkt litt over romtemp, mens isoprop har et lavt smeltepunkt. Og hva de siste 25% utgjør er ikke godt å si. Men du har vel ikke så mye Star-san at du ikke kan sette den frostfritt, for sikkerhets skyld?

Det er iofs sant, mer at jeg helst ikke vil ha såpass sterke kjemikalier stående rundt i huset, selv om sjansen for at fruen eller hundene tar seg en slurk er heller liten.

Anders Christensen skrev:
Forøvrig, jeg ser at de lister et flash point på 121F under 'fire and explotion data', som vel er midt på 40-tallet i celcius, det er vel kanskje i fordampet form?

Jeg antar den ikke selvantenner og i såfall bør det jo være greit å oppbevare den over denne temperaturen, skulle man tro.

Jaja, får flytte den fra loftet, tror jeg.
 
Tilbake
Topp