Star San til Norge i juni

Hej

Vil da lige dele at Jim Jennings fra Five Star Chemicals fortæller at Vin og Bar får en sending Five Star home brewing excellence i hus ca. primo juni.

Christian
 
Bra saker!  :skitbra:

Det skjer ting hele tiden i hjemmebryggerlandet vårt  :brygging:
 
Noen som vet om det er noen forskjeller av betydning mellom Star San og Petits Sterkrens? Jeg har akkurat benyttet gavekortet fra NM-seieren til å skaffe meg en praktisk talt "life-time supply" med Sterkrens...
 
Den viktigste forskjellen er at StarSan skummer, slik at overflatene i for eksempel et gjæringskar holdes fuktige i lang tid etter at en har ristet litt StarSan inn. Det gjør at en klarer seg med ganske lite volum for å desinfisere et stort fat. Det er også et praktisk målebeger integrert i selve flaska, slik at en slipper å måle opp eksternt. Det gir mindre risiko for å få sterk syre på huden. Jeg er stor fan, og kjøpte to flasker da jeg var i USA i fjor! Jeg kommer til å ha nok for de neste 5-10 år, tror jeg.
 
StarSan er tilsatt alkohol. Jeg vet ikke om det er alkoholen, sammen med fosforsyren, som får det til å skumme, men man kan jo gjøre et forsøk med Sterkrens og sprit.
 
Dag skrev:
StarSan er tilsatt alkohol. Jeg vet ikke om det er alkoholen, sammen med fosforsyren, som får det til å skumme, men man kan jo gjøre et forsøk med Sterkrens og sprit.

Jeg synes det høres veldig rart ut at alkohol skal virke skummdannende i fosforsyre eller noe annet. Vil tro at det er noe annet som tilfører denne effekten. Men det er klart, det er jo bare å prøve:)
 
Dalaker skrev:
Dag skrev:
StarSan er tilsatt alkohol. Jeg vet ikke om det er alkoholen, sammen med fosforsyren, som får det til å skumme, men man kan jo gjøre et forsøk med Sterkrens og sprit.

Jeg synes det høres veldig rart ut at alkohol skal virke skummdannende i fosforsyre eller noe annet. Vil tro at det er noe annet som tilfører denne effekten. Men det er klart, det er jo bare å prøve:)

Jeg fikk det ikke til å skumme.
Utrolig hva man finner på, skulle jeg vert forsker ?  :)
 
Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Nuvel, her er spec'en på StarSan, så kan man mixe i vei....
 
Kan man bruke StarSan uten å skylle (redskapene/utstyret som vaskes) før bruk, slik som Chemipro OXI ?
Er det riktig oppfattet av meg at StarSan brukes både til rens og desinfisering?
 
Dag skrev:
Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Nuvel, her er spec'en på StarSan, så kan man mixe i vei....

Det ser ut som at det inneholder isopropanol, jeg prøvde med selvlaget etanol, jeg vet ikke om det er forskjell på skumming i disse yo akoholene.
 
RobertO skrev:
Kan man bruke StarSan uten å skylle (redskapene/utstyret som vaskes) før bruk, slik som Chemipro OXI ?
Er det riktig oppfattet av meg at StarSan brukes både til rens og desinfisering?

Jeg vil ikke bruke det uanset uten å skylle, forøvrig er hensikte at det både vasker og desinfiserer, to i ett.
 
Oddvar Demmo skrev:
Dag skrev:
Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Nuvel, her er spec'en på StarSan, så kan man mixe i vei....

Det ser ut som at det inneholder isopropanol, jeg prøvde med selvlaget etanol, jeg vet ikke om det er forskjell på skumming i disse yo akoholene.

Jeg vil tro at det skummdannende stoffet er et større molekyl.

Det står jo (Other compositional imformation is considered a trade secret), så jeg tipper at det er noe av dette som danner den flotte skumeffekten.
 
Oddvar Demmo skrev:
Dag skrev:
Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Nuvel, her er spec'en på StarSan, så kan man mixe i vei....

Det ser ut som at det inneholder isopropanol, jeg prøvde med selvlaget etanol, jeg vet ikke om det er forskjell på skumming i disse yo akoholene.

hmm... selvlaget... fra trøndelag du eller?  ;D
 
Henrik1984 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Dag skrev:
Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Nuvel, her er spec'en på StarSan, så kan man mixe i vei....

Det ser ut som at det inneholder isopropanol, jeg prøvde med selvlaget etanol, jeg vet ikke om det er forskjell på skumming i disse yo akoholene.

hmm... selvlaget... fra trøndelag du eller?  ;D
Trøndelag og heimbrent er som nordlendinger og banning, en myte, det er min erfaring etter nesten 50 år i nordland og mye tid tilbragt i trøndelag.
 
Oddvar Demmo skrev:
RobertO skrev:
Kan man bruke StarSan uten å skylle (redskapene/utstyret som vaskes) før bruk, slik som Chemipro OXI ?
Er det riktig oppfattet av meg at StarSan brukes både til rens og desinfisering?

Jeg vil ikke bruke det uanset uten å skylle, forøvrig er hensikte at det både vasker og desinfiserer, to i ett.
Det står på siden til 5Star Chemicals som lager StarSan at ting skal først rengjøres, deretter bruker man StarSan. Altså akkurat som Sterkrens. Den er dessuten næringsmiddelgodkjent, og litt av vitsen med den er at du IKKE trenger å skylle etterpå, fremdeles akkurat som med Sterkrens. Hold bøtta opp ned og la det renne godt av. Gjør dette i flere omganger slik at du får med den siste dråpen også. Det du får i deg av fosforsyre og desslike er da så lite at umerkelige ølinfeksjoner er et større problem (mengden du får i deg). Fosforsyre er dessuten brukt som ingrediens i diverse næringsmidler. 'Never fear the foam' sier Chris Knight flere ganger i videoene sine.
 
Dag skrev:
Det står på siden til 5Star Chemicals som lager StarSan at ting skal først rengjøres, deretter bruker man StarSan. Altså akkurat som Sterkrens. Den er dessuten næringsmiddelgodkjent, og litt av vitsen med den er at du IKKE trenger å skylle etterpå, fremdeles akkurat som med Sterkrens. Hold bøtta opp ned og la det renne godt av. Gjør dette i flere omganger slik at du får med den siste dråpen også. Det du får i deg av fosforsyre og desslike er da så lite at umerkelige ølinfeksjoner er et større problem (mengden du får i deg). Fosforsyre er dessuten brukt som ingrediens i diverse næringsmidler. 'Never fear the foam' sier Chris Knight flere ganger i videoene sine.

"And cleaning & sanitation are really 2 steps, not one. "  står det på siden til kegkits.com, dermed trodde jeg StarSan gjorde alt i ett, men neida, vi trenger PBV også hvis vi leser videre  :) :) :)
 
Jeg har brukt både Sterkrens og StarSan. De brukes på samme måte, en skal ikke skylle etter bruk, det er jo litt av poenget. Forskjellen på de to er at StarSan skummer som bare f*#. Det skal være bra fordi det da dekker overflater bedre og dermed er mere effektivt. Men skummet er noe herk å jobbe med - du kan f.eks se ikke ølet for bare skum når du overfører fra gjæringstank til Cornelisfat. Dermed blir fatet for fullt og det blir griseri... :rasende: Jeg likte sterkrens bedre.

Men som de sier over dammen ... "Don't fear the foam"
 
Stemmer det. Så man kan si at PBV funker stortsett som kaustisk soda, krystallsoda eller stoutrens. Og StarSan gjør ca samme jobb som sterkrens. Jeg bruker selv stoutrens, men har også brukt StarSan som skummer fint. Begge funker vel greit nok tror jeg.
 
Viktste skrev:
Jeg har brukt både Sterkrens og StarSan. De brukes på samme måte, en skal ikke skylle etter bruk, det er jo litt av poenget. Forskjellen på de to er at StarSan skummer som bare f*#. Det skal være bra fordi det da dekker overflater bedre og dermed er mere effektivt. Men skummet er noe herk å jobbe med - du kan f.eks se ikke ølet for bare skum når du overfører fra gjæringstank til Cornelisfat. Dermed blir fatet for fullt og det blir griseri... :rasende: Jeg likte sterkrens bedre.

Men som de sier over dammen ... "Don't fear the foam"

Derfor vil jeg ikke bruke det uten skylling, men siden sterkrens er lettere tigjengelig og ikke har noen bakdeler vil jeg bruke det.
 
Tilbake
Topp