Star San

Sabeltann skrev:
Hei.

Hvis man tar utgangspunkt i at flaskene du bruker er helt nye og altså da helt rene, men ikke desinfiserte/sterile.
Vil man da kunne bruke denne: http://humleogmalt.no/index.php?route=product/product&path=65_78&product_id=248 og ha riktig utblandet Star San i denne og gi flaskene en sprut inni før den plasseres i denne: http://humleogmalt.no/index.php?route=product/product&path=65_78&product_id=249
Og så fylle dem med øl? Blir det sterilt og OK?

Sabeltann
Nye flasker kan du sikkert skylle en runde med varmt vann, så Starsan. Et flasketre er ypperlig for avrenning av både vann og deretter Starsan.
 
Fungerer utmerket det :)
På brukte flasker bruker jeg en flaskeskyller på vannkranen først.
Korkene hiver jeg oppi skåla på vinatoren, så er de ferdig til bruk også :)
 
vi bruker bare å fylle et gjæringskar med flasker og star san/sterkrens, så ligger de oppi der helt til de skal fylles, da tømmer vi dem og
rett i med øl ikke noe tørking på flasketre. går selvfølgelig noen milliliter med rens med til det enn en sånn skyller, men de blir nok renere.

Sterkrens er litt enklere å ha med å gjøre enn Star San, da den ikke skummer, så man slipper å måtte la flaskene renne over for å få ut skummet.
 
Skummet som StarSan lager er ønskelig, det hindrer ting som svever gjennom luften å overleve når det dumper ned i flasken. Det kverker også bakterier som sitter på tappestangen dersom man var uheldig å dunke borti den uten å oppdage det. Dersom ølet skummer litt over når man fyller så er det også fint. Skummet i ølet er co2 fra gjæringen som går ut av væskeløsingen. Sett korken rett på skummet så sikrer du minst mulig O2 i ølet. O2 reduserer holbarheten over tid eller ødelegger ølet.
Jeg ville vært mer forsiktig med sterkrensrester i flaskene en StarSan.

Det er nå slik jeg tenker i alle fall ;D
 
Er nok rett tenkt, men hindrer ikke at jeg vil ha minst mulig gris, noe det blir masse av når jeg må presse masse skum ut av hver flaske:) ulempen med kjøkkenbrygging:)
 
Når jeg bruker StarSan skummer det ikke særlig mye. Har det i en kanne jeg kan pumpe opp trykk i.
Er dette feil?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
Sabeltann: Spot on, du har skjønt det. Det kommer til å fungere glimrende, og det er raskere enn de fleste andre alternative måter man kan vaske flasker på. Om du skal flaske 30-40 øl er det ikke så farlig hvordan du gjør det; fylle bøtter, koke, desinfisere i stekeovn og alt dette andre. Men brygger du 50 liter i slengen så er den lille sprutedingsen og et eller annet stativ til å la flaskene renne av seg den rimeligste og desidert beste investeringen du gjør på flaskefronten!
 
Hei igjen. Vel har i hvert fall kjøpt det og flasket en batch på søndag.... Har igrunn troen på dette og det er langt, langt raskere og enklere enn alt jeg har brukt og prøvd før....

Takk for alle svar.

Sabeltann
 
geokri skrev:
Er nok rett tenkt, men hindrer ikke at jeg vil ha minst mulig gris, noe det blir masse av når jeg må presse masse skum ut av hver flaske:) ulempen med kjøkkenbrygging:)

Jeg setter dunken slik at flaskefylleren henger over vasken, og skummet som presses ut havner der. Blir mye mindre å tørke opp etterpå i alle fall.
Som regel har jeg den oppå ett tomt gjæringskar om står opp ned på benken. Da kommer den så høyt at arbeidsstillingen blir ganske ok. Litt strevsomt å få den opp der bare.
 
Jeg rigger meg til slik. Sitter på krakken foran, har flaskene i treet og korkene oppi dørslaget over bollen til høyre.
Hvis man ikke er veldig "krakate" så synes jeg det er en helt grei arbeidsstilling den tiden det tar å flaske 18 liter.
Under flaskefylleren har jeg en større bolle som tar drypp og eventuellt søl fra fyllingen.
 

Vedlegg

  • Flasking.jpg
    Flasking.jpg
    1,1 MB · Sett: 473
Jeg er ingen erfaren brygger, men har brygget 8 batcher til nå, alle på flaske...

Jeg bruker Europris ballong & flaskerens i et gjæringskar, ca. 2 spiseskjeer, og har alle flaskene oppi der, noen krever jo litt børstning om de ikke har vært brukt før. Deretter skyller jeg dem i rent kaldt vann, og setter de opp-ned i et par trådkurver fra et gammelt klesskap. De står der i noen minutter til jeg er klar med tappingen som jeg benytter en hevert for...

Jeg har ikke hatt noen infeksjoner på de 8 bryggene jeg til nå har flasket....
 
Tilbake
Topp