Starsan for Dumies

heisann.

Jeg trenger en skikkelig innføring i bruk av starsan.

Blandingsforhold?

Hvilken mengde lønner det seg å blande?

Hvor lenge kan blandingen brukes? Har hørt at når den er grå så kan den ikke brukes mer. Syns min ble grå over natten. har noen bilde?

Leste et sted at blandingen trenger 30 sek kontakt for å virke optimalt?

Andre ting som er verd å vite???
 
Jeg pleier å fylle et gjæringskar(30 liter) med en full dosering starsan og 10 liter vann, etterfulgt av en halv dosering Starsan og 5 liter vann. Totalt 15 liter med vann/starsan i karet. Alt som skal i kontakt med vørteren etter fullført koking legges i Starsan når malten blir mesket. Jeg bruker gjerne en sprayflaske med litt starsan på småting som skal i kontakt med vørteren etter kokingen. Da spesielt saks, gjær(spraye rett på pakke eller flaske). Jeg tar også en liten spray med starsan på lokket som skal på gjæringskaret selv om det akkurat har liggi i litt blanding. Greit å være paranoid, så slipper man å tømme ut øl.
 
yngve skrev:
Hvor lenge kan blandingen brukes? Har hørt at når den er grå så kan den ikke brukes mer. Syns min ble grå over natten. har noen bilde?
Sålenge ph-verdien til StarSan-blandingen din ligger under 3 virker den.

yngve skrev:
Leste et sted at blandingen trenger 30 sek kontakt for å virke optimalt?
Kontakttiden er nok litt lengre -- 5 min.

Se ellers databladet: http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf
 
yngve skrev:
Leste et sted at blandingen trenger 30 sek kontakt for å virke optimalt?
Kontakttiden er nok litt lengre -- 5 min.

Mener du at når jeg spruter Starsan opp i flaskene med  med sprutevaskeren må de stå i 5 min før jeg tapper?
 
Enkelt og greit, følg produktbeskrivelsen på starsan flasken. Starsan blir ikke mer effektiv av å blande sterkere, tvert imot. Starsan fungerer best når du følger produktets blandingsforhold.
 
Hvis Starsan oppløsningen blir for sterk kan den drepe gjær hindre carbonering  på flaske feks?

Og det står i databladet at Starsan oppløsningen kan oppfriskes, har man da den samme mengde Starsan som ved blanding oppi?
 
yngve skrev:
Hvis Starsan oppløsningen blir for sterk kan den drepe gjær hindre carbonering  på flaske feks?

Og det står i databladet at Starsan oppløsningen kan oppfriskes, har man da den samme mengde Starsan som ved blanding oppi?

Nei, jeg tror ikke at du dreper gjær ved for sterk oppløsning. Starsan i små mengder er bare fint for gjæren da den fungerer som næring, men starsan skal blandes ut korrekt for å få den PH som er mest effektiv for desinfisering (drepe basselusker)
 
Hva er perfekte blandings forhold i Liter?

Noen som har regnet det ut skikkelig?  Var ute til kl 4 inatt og oppe igjnn 7.30 så hodet fungere ikke helt skikkelig i dag ;-)

1oz på 5 Gallons

1 US fluid ounce =
0.0295735296 liters

1 US gallon =
3.78541178 liters
 
30 ml til 19 liter ca. Så 1,57 ml pr liter omtrent.

Jeg blander 15ml til 10 liter vann hver brygge og tappedag.
 
Jeg syntest det er ekstremt små mengder
Skulle neste ønske de hadde produsert det litt mindre konsentrert
Så hadde det blitt enklere å håndtere
 
Det er så lite i så mye at jeg har lyst til å ha i mer.... Virker så skralt... men som de sier om Zalo: en dråpe er nok...
 
loebrygg skrev:
Jeg syntest det er ekstremt små mengder
Skulle neste ønske de hadde produsert det litt mindre konsentrert
Så hadde det blitt enklere å håndtere

Jeg har en stor flaske uten mål på, derfor kjøpte jeg noen sprøyter på apoteket. de fungerer glimrende til å måle opp med
 
Da får man 253 vask (15ml) av 1 Gallon.

Jeg betalte 549.- på Vestbrygg.

2,17kr pr 10L bøtte/brygg... 
 
yngve skrev:
loebrygg skrev:
Jeg syntest det er ekstremt små mengder
Skulle neste ønske de hadde produsert det litt mindre konsentrert
Så hadde det blitt enklere å håndtere

Jeg har en stor flaske uten mål på, derfor kjøpte jeg noen sprøyter på apoteket. de fungerer glimrende til å måle opp med

Jeg har den mellomste flaska på 9,4 dl, her har jeg dette måleglasset som jeg presser starsan oppi. Har alltid bare brukt dette jeg, 15ml til 10 liter vann og på de 11 batchene jeg har brygget og tappet på flaske så har jeg ikke hatt en eneste infeksjon heldigvis. Så jeg kan ikke annet enn å anta at mine prosedyrer for utblanding av starsan er tilstrekkelig  ;)
 
yngve skrev:
Da får man 253 vask (15ml) av 1 Gallon.

Jeg betalte 549.- på Vestbrygg.

2,17kr pr 10L bøtte/brygg...   

For ikke å snakke om at du fint kan bruke starsan om igjen. Jeg kaster det ut hver gang siden det er så drøyt og billig, men har lagret det i 3 uker på gjæringsdunk uten at det har blitt "cloudy" av den grunn. Har veldig friskt og rent vann fra litt lenger oppi heia her så det kan jeg ikke klage på. Man skal visst også helt fint kunne bruke tåkete starsan, så lene denne har den korrekte PH verdien. Det forutsetter at du har noe å måle PH med. Ph skal være under 3.
 
Vil det være en god idé å spraye cherrytomatene med StarSan før jeg drar på ferie så de ikke er råtne når jeg kommer tilbake  :klovn:
 
Tilbake
Topp