Starsan og levetid

Mener jeg har lest en eller annen plass at Starsan har en viss levetid etter at den er utblandet? Stemmer det?

Jeg har nemlig en sprayflaske med utvannet starsan.. denne benytter jeg når jeg skal desinfisere ett eller annet..som i går når jeg skulle måle SG under gjæring, så benyttet jeg denne på øsen jeg dyppet ned i gjærkaret...

Stemmer det at denne blandingen mister effekten etter en tid... den har sikkert stått på flaske et år eller to!
 
Kjøp en gjeng PH strips på ebay for en billig penge, mål før bruk. er den under 3 så bruk. Har 10 liter ferdigblandet stående I dunke. Måler før bruk. Ikke noe stress med det hittil.
 
  • Reusable: a solution of Star San will remain effective for up to three to four weeks in a sealed container; it is effective as long as the pH is 3 or lower.
 
  • Reusable: a solution of Star San will remain effective for up to three to four weeks in a sealed container; it is effective as long as the pH is 3 or lower.

Min starsan blir fort noen måneder, og når jeg beginner å få lite så fyller jeg på Nye 10 liter. Ikke noe trøbbel med det enda. måler altid ph før bruk. Digg å ha stående når en vasker fat I ny og ned. Må jo behandles med starsan dem og.
 
Mener jeg har lest en eller annen plass at Starsan har en viss levetid etter at den er utblandet? Stemmer det?

Jeg har nemlig en sprayflaske med utvannet starsan.. denne benytter jeg når jeg skal desinfisere ett eller annet..som i går når jeg skulle måle SG under gjæring, så benyttet jeg denne på øsen jeg dyppet ned i gjærkaret...

Stemmer det at denne blandingen mister effekten etter en tid... den har sikkert stått på flaske et år eller to!
Er då ikkje på starsan ein skal spare penger ( dette er ein sunnmøring som skriv )

Sent fra min HTC One X+ via Tapatalk
 
Er då ikkje på starsan ein skal spare penger ( dette er ein sunnmøring som skriv )

Sent fra min HTC One X+ via Tapatalk

Det har du rett i.. Men som trønder tenker jeg det er enkelt med alt som står ferdig og "klart"..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
--- jeg mener; øl er jo sunt, og jeg jobber hardt med å kompensere for annen usunnhet gjennom å konsumere hjemmebrygget mitt. Men jeg har antakelig ikke noe særlig le
Mener jeg har lest en eller annen plass at Starsan har en viss levetid etter at den er utblandet? Stemmer det?

Jeg har nemlig en sprayflaske med utvannet starsan.. denne benytter jeg når jeg skal desinfisere ett eller annet..som i går når jeg skulle måle SG under gjæring, så benyttet jeg denne på øsen jeg dyppet ned i gjærkaret...

Stemmer det at denne blandingen mister effekten etter en tid... den har sikkert stått på flaske et år eller to!

Hvis du funderer på holdbarheten til utblandet StarSan, bruker du ikke nok:p!
 
Å gjennbruke kan godt virke men personlig gjør jeg ikke dette. Snakket med folk som jobber på lab. og de sier at gjennbruk av saniteringsveske bryter med deres rutiner og ansees som risikabelt (og latskap).
 
Å gjennbruke kan godt virke men personlig gjør jeg ikke dette. Snakket med folk som jobber på lab. og de sier at gjennbruk av saniteringsveske bryter med deres rutiner og ansees som risikabelt (og latskap).

Det høres jo særdeles fornuftig (og betryggende!!) ut - men vi er vel som hjemmebryggere i en situasjon der vi kan ta litt større sjanser;). Hvis du blander ut tre liter, fyller på flasker, og bruker over noen uker, så er sjansene for at noe skal skje, heller små. Det er rett og slett for upraktisk å blande ut nytt hver eneste gang du trenger litt. Og skulle det gå galt en gang, så er vel konsekvensene mer til å leve med enn det som kan skje hvis et laboratorium slurver.
 
Tilbake
Topp