StarSan på spruteflaske.

Gahr

Norbrygg-medlem
Hva er anbefalt blandingsforhold når man skal blande StarSan-løsning på spruteflaske? Bare som vanlig (1 oz/5 gallons)?
 
Jeg bruker vanlige blandingsforhold :)

Kan være greit å koke vannet først. Skal ettersigende holder lenger da :)
 
Gahr skrev:
Hva er anbefalt blandingsforhold når man skal blande StarSan-løsning på spruteflaske? Bare som vanlig (1 oz/5 gallons)?

Ja, det er samme blandingsforhold. Jeg bruker å blande litt sterkere, for å kompensere for at jeg av og til sprayer på fuktige overflater.

Ved en anledning ble blandinga alt for sterk i spruteflaska, så litt rester i en gjærstarterkolbe drepte hele gjærstarteren...
 
gustavf skrev:
Ved en anledning ble blandinga alt for sterk i spruteflaska, så litt rester i en gjærstarterkolbe drepte hele gjærstarteren...
Jeg trodde gjæren likte starsan? Jeg har alltid en del skum igjen i kolben når jeg lager starter (d.v.s. de tre gangene jeg har gjort det..).
 
Det er vel ikke det at den liker det, men den misliker det ikke. Med mindre man blander alt for sterkt.
 
Jeg måler opp 10l, og blander i som vanlig i et gjæringskar(0,5 oz pr 10l). Deretter pleier jeg å fylle opp ei flaske fra dunken jeg har star-san løsningen. Enkelt og greit  :ilike:
 
Freddy89 skrev:
Jeg måler opp 10l, og blander i som vanlig i et gjæringskar(0,5 oz pr 10l). Deretter pleier jeg å fylle opp ei flaske fra dunken jeg har star-san løsningen. Enkelt og greit  :ilike:
Jepp! Er alt for vanskelig å måle ut star san til 1 liter..
 
Gahr skrev:
Hva er anbefalt blandingsforhold når man skal blande StarSan-løsning på spruteflaske? Bare som vanlig (1 oz/5 gallons)?

På baksida av StarSan flaska mi står det  "Apply on surface with cloth, mop, spray or by immersion…" utan at det står noko om at det skal vera anna enn vanleg blandingsforhold.   Det står også: "For spray applications use a coarse mist, pump or trigger sprayer.  Spray 6 to 8 inches from surface, rub with brush cloth or sponge".  

Og til dei som tenkjer å kjøpa StarSan og ikkje har vore borti det frå før:   det er lite som skal til og å kjøpa 3.8 liter slik som eg gjorde er vel i overkant - 3.8 liter  held til 25.000 liter oppløysing..…  
 
Helge T skrev:
Jeg har en spruteflaske på 750ml, så da er det 1ml star san.

Isåfall blandar du den litt tynt (88% av anbefalt konsentrasjon)… Du burde ha blanda 1.125 ml på 750 ml…

Helge T skrev:
Da har du ut livet iallefall!

Om eg bryggjer til eg er 80 kan eg bruka 1000 liter i året
 
katla skrev:
Om eg bryggjer til eg er 80 kan eg bruka 1000 liter i året

;D

Eg har ein bestefar på 85 og han bryggar endå, men berre ein eller kansje to gonger i året. Og "berre" 2-300l pr brygg.
 
katla skrev:
Og til dei som tenkjer å kjøpa StarSan og ikkje har vore borti det frå før:   det er lite som skal til og å kjøpa 3.8 liter slik som eg gjorde er vel i overkant - 3.8 liter  held til 25.000 liter oppløysing..… 

Jeg tror du har en faktor-ti-feil. Det er 128 fl.oz i en gallon og de 3.8 litrene er vel 1 gallon. 1 fl.oz blandes i 5 gallons, så 128 fl.oz skal blandes i 640 gallons, ca 2423 liter. (Dette stemmer om du regner andre veien også: 1 fl.oz/5 gallons er cirka 1.56ml/l. 3,8l er 3800ml, 3800/1,56 = 2435. Forskjellen på ti liter er pga avrundinger her og der).

Nå er jo snaue 2500 liter utblandet Star-San ganske mye det også, det skal sies.  ;)
 
tfheen skrev:
Jeg tror du har en faktor-ti-feil. Det er 128 fl.oz i en gallon og de 3.8 litrene er vel 1 gallon. 1 fl.oz blandes i 5 gallons, så 128 fl.oz skal blandes i 640 gallons, ca 2423 liter. (Dette stemmer om du regner andre veien også: 1 fl.oz/5 gallons er cirka 1.56ml/l. 3,8l er 3800ml, 3800/1,56 = 2435. Forskjellen på ti liter er pga avrundinger her og der).

Nå er jo snaue 2500 liter utblandet Star-San ganske mye det også, det skal sies.  ;)

Ja - ser eg har tabba meg ut på det reknestykket…  2423 liter kan det då vera at eg greier å bruka opp om helsa held.
 
Tilbake
Topp