Starter på spraymalt og druesukker?

Er det noen som har forsøkt å lage en starter på den blandingen som man får kjøpt på europris - av spraymalt og druesukker? 
 
Klart man kan, men om resultatet blir bra er jo en annen sak.
Har en gang testa en starter på sukker med WLP 400, og ja, den gjæra som bare det. Bare så synd at smaken den etterlot seg i ølet fikk meg til å tømme 22 liter wit i vasken.

Sagt med andre ord så vil jeg ikke anbefale å bruke annet enn maltekstrakt.
 
Det er godt at det finnes et forum som dette - da slipper man å gå i de samme feller som noen andre har havnet i.  dette betyr at jeg enten kjøper spraymalt  eller maltekstrakt!!  Takk for svar!! 
 
sand skrev:
Har en gang testa en starter på sukker med WLP 400, og ja, den gjæra som bare det. Bare så synd at smaken den etterlot seg i ølet fikk meg til å tømme 22 liter wit i vasken.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det skal kunne gi et slik utslag. Gjær som har dårlig tilgang på næringsstoffer blir lite vital, og kan gi svak gjæring, men burde ikke være verre enn for lite gjær, eventuelt kombinert med dårlig utgjæring av maltose. Dette høres ut som en infeksjon, som ikke er relatert til råvarene i starteren.
 
Har laget startere med Lys DME fra Europris, 100gram pr. liter og 1/2 t-skje gjærnæring pr. liter.
Har aldri hatt problemer med gjæringene, eller smak.
 
gustavf skrev:
Jeg klarer ikke helt å se hvordan det skal kunne gi et slik utslag. Gjær som har dårlig tilgang på næringsstoffer blir lite vital, og kan gi svak gjæring, men burde ikke være verre enn for lite gjær, eventuelt kombinert med dårlig utgjæring av maltose. Dette høres ut som en infeksjon, som ikke er relatert til råvarene i starteren.

Ølet var ikke infisert, det var bare langt fra den smaken av wit som jeg har hatt på dette brygget de andre gangene jeg har brygga etter samme oppskrift. Og ja, terskelen for å helle ut øl jeg ikke er fornøyd med er lav.......
 
Tilbake
Topp