Starter

I dag - søndag skal jeg brygge.  Jeg har en starter på gang som tydelig ikke er ferdig - det skummer godt fortsatt.  Den ble påbegynt på torsdag --4 liter og to pakker Wyeast.  skal jeg sette den kaldt nå kl 0900 og stoppe prosessen eller skal jeg la det fortsette og tømme starteren rett ned i vørteren når jeg er ferdig med brygginga.  Jeg skal brygge 36 liter.

som dere forstår så trenger jeg svar snart!!!
 
Hei

It depends..

Kan vørteren i gjærstarteren helles oppi den ferdige vørteren i gjæringstanken? Dvs, er den svært oksidert, eller vil den smake helt greit og enkelt kunne legges til uten usmak?

En av grunnene man setter gjærstarteren kjølig, 1-2 dager før man skal bruke den, er for å kunne dekantere av vørteren man brukte til å lage gjærstarteren. Hvis man har brukt magnetrører, og lokk av aluminiumsfolie, så vil denne ikke smake så godt.

Men dersom starteren ikke har vært utsatt for noe særlig med luft, så er det bare å la den stå til du er klar til å tilsette gjær, og helle i hele ladningen.

Ha en hyggelig bryggedag,
Jørgen
 
Takker for svar - jeg har ikke magnetrører så den har stått på en plastkanne - som jeg har rista på med jevne mellomrom.  Så den har ikke fått spesielt mye oksygen.  det jeg lurte på var om jeg skulle sette den kjølig nå og dekantere "litt" ca kl 17 da jeg er klar med vørteren?
 
Hei

Du trenger ikke. Det tar ganske mange timer for gjæren å falle til ro på bunn, så du kan like så godt helle hele starteren oppi, uten å kjøle den ned først. Gjæra skal ha samme temperatur som vørteren, som skal gjæres, når den tilsettes.

mvh
Jørgen
 
Da gjør jeg det - jeg smakte på starteren - det var overhode ingen usmak.  Det smakte som litt "vassent" øl  javascript:void(0);
 
Tilbake
Topp