Starter

Skal lage en starter ikveld til ett brygg vi skal lage lørdag.
Trenger en kjapp og grei "oppskrift" å lage en starter.

Har Spraymalt light pulver og fersk gjær klar.
Lurer vel mest på volum vann, gram malt og koke tid.

Jeg skal sette min første starter imorgen. Har magnetrører og erlendmeyerkolbe. Det jeg ikke har tenkt på er å sette av et par dager ekstra for bunnfelling og dekantering. Ifølge mr.malty skal jeg ha et rør i 1.35 liter starter. Skal brygge en wit med wlp400. Går det fint å pitchet hele starteren? Skal brygge på søndag.

Gunnar84 skrev:
Jeg skal sette min første starter imorgen. Har magnetrører og erlendmeyerkolbe. Det jeg ikke har tenkt på er å sette av et par dager ekstra for bunnfelling og dekantering. Ifølge mr.malty skal jeg ha et rør i 1.35 liter starter. Skal brygge en wit med wlp400. Går det fint å pitchet hele starteren? Skal brygge på søndag.
Pitch i vei. :)

Jeepboy skrev:
Skal lage en starter ikveld til ett brygg vi skal lage lørdag.
Trenger en kjapp og grei "oppskrift" å lage en starter.

Har Spraymalt light pulver og fersk gjær klar.
Lurer vel mest på volum vann, gram malt og koke tid.
100 g DME til en liter vann bruker jeg. Enkelt og greit. Koker i 10 min.

Gunnar84 skrev:

Har akkurat i dag brygget en wit med wlp400 og en starter på 1,2 liter. Den sto kaldt i ca. et døgn uten tegn til at gjæren la seg på bunnen.
Tok derfor å pitchet hele starteren i 23 liter vørter ettersom den var så liten og at wit har forholdsvis kraftig smak av krydder/humle.

Har gjort det med hell før, i en IPA som ble kjempegod. Jeg tømmer alltid av når det er mulig, men det er ikke alle typer gjær som er villig
til å legge seg på bunnen. Jeg brygget samtidig en Irish Red Ale med wlp004 og der gikk gjæren til bunns nesten med en gang jeg stoppet røreren,
så forskjellen på gjærtypene er stor.

Så bare pitch hele starteren, ihvertfall hvis batchen er over 20 liter.

Jeepboy skrev:
Takker for svar.
Om jeg hiver meg rundt NÅ, blir denne klat til lørdag kl 18??

Oh yes, ingen problem, hiv deg rundt.
Husk at alt som kommer i kontakt med starteren etter koking må være sterilisert.

Takker for svar jeg også! Starteren står nå i Kolben til kjøling, mens jeg sitter på verandaen i 28 grader (i sola) med en saison og venter på sommeren:) starteren skal på magnetrøreren om litt :)

heisann, et par kjappe spørsmål

leser litt forskjellig om tiden det tar å lage starter, på bryggselv står det at en bør regne med 3 døgn før starteren skal brukes, i boken ølbrygging-fra hånd til munn står det 1 døgn.  blir det da for sent å lage starteren dagen før du skal brygge?

en ting til;  når gjæren og vørteren er i gjæringsdunken, bør man riste ekstra da slik som ved tørrgjær, eller er det tilstrekkelig å riste/bruke magnetrører på starter?

Jeg vil tro det uansett er bedre og sette starter dagen før enn å ikke gjøre det. Om den ikke har gjæret helt ut så er ihvertfall gjæren aktiv.

Jeg rister som bare pokker i 5 min før jeg tilsetter gjæren. Har forstått det sånn at det kommer på det samme om det gjøres før eller rett etter pitching av gjær, men jeg gjør det uansett før.

Jani skrev:
heisann, et par kjappe spørsmål

leser litt forskjellig om tiden det tar å lage starter, på bryggselv står det at en bør regne med 3 døgn før starteren skal brukes, i boken ølbrygging-fra hånd til munn står det 1 døgn.  blir det da for sent å lage starteren dagen før du skal brygge?

en ting til;  når gjæren og vørteren er i gjæringsdunken, bør man riste ekstra da slik som ved tørrgjær, eller er det tilstrekkelig å riste/bruke magnetrører på starter?

Du kan lage starter dagen før. La den stå på magnetrøreren til pitching. Etter 12 til 24 timer er den på det mest aktive, så da kan hele starteren pitches. Mange liker å lage den noen dager før, så man kan dekantere "vørteren" som er lagd i starteren. Denne er ikke god. Allikevel er det liten sannsynlighet for at du vil smake dette ved tilsetting i vørter.

Lufting skjer henholdsvis FØR pitching av gjær.
Hvor det er sånn får andre svare på, da jeg ikke helt vet hvorfor.

Jeg har forstått det slik at det er ett fett hvis man oksygenerer før eller rett etter pitch.

Og, å sette starteren dagen før brygging ser jeg på som litt gambling. har vært borti treg gjær, selv med god viability. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

I "How to brew", under kapittelet "fermenting your first batch" skriver Palmer at han lufter vørteren på vei fra kokekjelen og over i gjæringskaret ved å "splashe" når han heller over. Han rister også godt etter at han har pitchet gjæren. Dette for å fordele gjæren godt i øllet, og for å få tilført mer oksygen.

Jeg bruker å ha gjæringsbøtta på gulvet, åpne krana på kjelen, og kjøre vørteren gjennom en sil. Da får jeg luftet vørteren når den overføres til gjæringskaret, samtidig som jeg får med meg minimalt med grums (kommer alltid litt i starten før det strømmer på med klar vørter). Deretter pitcher jeg gjæren, setter på lokket, og rister som f**n! Har funket fint det.

Tilbake
Topp