Pitch i vei.Gunnar84 skrev:Jeg skal sette min første starter imorgen. Har magnetrører og erlendmeyerkolbe. Det jeg ikke har tenkt på er å sette av et par dager ekstra for bunnfelling og dekantering. Ifølge mr.malty skal jeg ha et rør i 1.35 liter starter. Skal brygge en wit med wlp400. Går det fint å pitchet hele starteren? Skal brygge på søndag.
100 g DME til en liter vann bruker jeg. Enkelt og greit. Koker i 10 min.Jeepboy skrev:Skal lage en starter ikveld til ett brygg vi skal lage lørdag.
Trenger en kjapp og grei "oppskrift" å lage en starter.
Har Spraymalt light pulver og fersk gjær klar.
Lurer vel mest på volum vann, gram malt og koke tid.
Gunnar84 skrev:Jeg skal sette min første starter imorgen. Har magnetrører og erlendmeyerkolbe. Det jeg ikke har tenkt på er å sette av et par dager ekstra for bunnfelling og dekantering. Ifølge mr.malty skal jeg ha et rør i 1.35 liter starter. Skal brygge en wit med wlp400. Går det fint å pitchet hele starteren? Skal brygge på søndag.
Jeepboy skrev:Lurer vel mest på volum vann, gram malt og koke tid.
Jepp.Jeepboy skrev:Takker for svar.
Om jeg hiver meg rundt NÅ, blir denne klat til lørdag kl 18??
Jeepboy skrev:Takker for svar.
Om jeg hiver meg rundt NÅ, blir denne klat til lørdag kl 18??
Jani skrev:heisann, et par kjappe spørsmål
leser litt forskjellig om tiden det tar å lage starter, på bryggselv står det at en bør regne med 3 døgn før starteren skal brukes, i boken ølbrygging-fra hånd til munn står det 1 døgn. blir det da for sent å lage starteren dagen før du skal brygge?
en ting til; når gjæren og vørteren er i gjæringsdunken, bør man riste ekstra da slik som ved tørrgjær, eller er det tilstrekkelig å riste/bruke magnetrører på starter?