startere: dekantere eller ha oppi hele?

Jeg er nå i ferd med å begi meg utpå dette med startere. Dette samtidig som vi skal legge et par høygravitetsøl. Den ene en belgisk juleøl med OG 1.100, den andre en imperal stout med OG 1.110.

Jeg har prøvd noen forskjellige kalkulatorer, og endt opp med en der man kan lage startere i opptil 3 steg.
Eksempel for 42L vørter med OG på 1.110, da trenger man ca 1200 billioner celler:
starter med 100 billioner celler (en standard gjærpakke)
lager 1L starter -> 200 billioner celler
lager så 4L starter -> 515 billioner celler
lager så 8L starter -> 1245 billioner celler

skal man da ha de 8 literene med starter oppi vørteren? 8 liter starter på 42L øl? eller er det greit å da sette bøtta i kjøleskapet et døgn, helle av "vannet" og bare pitce det som ligger igjen av trub og gjær?

disse tallene er ved risting. Jeg skal bygge magnetrører for å få ned volumene, men har ikke kommet så langt.
 
Et døgn i kjøleskap så det meste av gjær samles på bunnen.
Tøm ut mest mulig av det som ikke er gjær.
 
Drar igang en gammel tråd.

Dekanterer dere eller ikke og i så fall hvorfor? Vurderer å pitche hele etter å ha lest et experiment fra brulosofen som indikerer at det kansje ikke er vits.

Jeg har satt en 3liters starter til 25liter Munchener Dunkel, wpl830. Dekantere? Kjør debatt!:cool:
 
Ikke gjør som Brulosoffen, ifølge han blir det godt øl uansett hvilke feil man måtte gjøre.
Starteren er kraftig oksydert, så jeg dekanterer uansett hva andre måtte si (5-10%starter volum er OK) :)
 
Dekanterer vanligvis det meste av ølet. Men har også brukt hele. Da bør volumet på starteren være under 10 prosent av volumet på vørteren.
 
Jeg setter som regel startere på 4-5 liter. Pleier å sette den skamkaldt for å så dekantere ned til 2 liter, slik at jeg får swirla med alt(spesielt sære engelske høytflokkulerende gjærtyper).

Jeg får meg bare ikke til å dumpe fem liter oksydert øl rett opp i karet med nykokt vørter. Det gjør vondt bare å tenke på det...
 
Ikke gjør som Brulosoffen, ifølge han blir det godt øl uansett hvilke feil man måtte gjøre.
Starteren er kraftig oksydert, så jeg dekanterer uansett hva andre måtte si (5-10%starter volum er OK) :)
Ja det bruker å være resultatet hans :D trur det testpanelet hans må være svært ukritisk.

MEN, er vi sikker på at den er oksydert? Gjæra tar jo opp det oksygenet som tilføres og vi tilsetter jo uansett så mye oksygen vi bare klarer etter pitching..? Jeg har dekantert til nå men Lager starteren måtte i en beholder jeg ikke får plass til i kjøleskapet uten å måtte flytte masse mat og hyller.
 
Ser at piching på high kreausen anbefales av noen, bl.a white labs, men burde ikke en high kreasuen starter være like oksydert?
 
Jeg setter som regel startere på 4-5 liter. Pleier å sette den skamkaldt for å så dekantere ned til 2 liter, slik at jeg får swirla med alt(spesielt sære engelske høytflokkulerende gjærtyper).

Jeg får meg bare ikke til å dumpe fem liter oksydert øl rett opp i karet med nykokt vørter. Det gjør vondt bare å tenke på det...
Gjør også vondt hvis verden enes om at det er unødvendig også finner du ut at du har helt 4liter nydelig øl i vasken hver gang ;) En annen sak er jo at smaken og fargen kan være svært ulik. De fleste laher vell starter på lys dme og det kan jo bli feil i en dunkel eller stout. Dessuten "vanner" jo starteren ut IBU. Muligens....
 
Smak på starteren... Når du kjører den på spinneren hele veien ut, så dras det inn frisk luft hele veien til mål.. Noen stopper spinneren når den har gått halvveis ferdig, muligens dette vil gi en noe mindre oksidert starter...
 
Smak på starteren... Når du kjører den på spinneren hele veien ut, så dras det inn frisk luft hele veien til mål.. Noen stopper spinneren når den har gått halvveis ferdig, muligens dette vil gi en noe mindre oksidert starter...
Vuderer å helle starteren jeg dekanterer over i flasker for karbonering og litt lagering, kan bli spennende å se hvordan det smaker o_O Trur det blir feil å teste den uten å gi den en sjanse på rydde opp i potensielle usmaker.

Edit: fant en link på en som prøvde dette:
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/ever-drink-your-starter.621432/

Ifølge han var det overranskende godt øl :eek:
 
Sist redigert:
Du jobber og sliter og koser og pleier og venter og tripper. Hvorfor kødde alt til fordi ting kanskje går greit? For fire liter øl?
 
Starterølet blir, for å si det sånn, overraskende lite vondt. Nå lager jeg mine på egenprodusert vørter på 100% pale ale, men jeg tror ikke det gjør all verdens forskjell. Ingen fryktelige usmaker, men det blir tynt og gjerne litt syrlig. Ser for meg at det ikke er helt ulikt gamle dagers spissøl?

@ThoSan Skal du prøve, så sørg for at temperaturen ikke er så høy, og ta den av etter halvgått løp og la den stå i ro uten tilgang til oksygen. Dekanter, tilsett det som trengs av sukker, og flask. Er spent på resultatet.

edit: tror du skal spandere litt humle, ja


Mulig at en belgisk gjær har best sjanser til å produsere noe drikkelig. Satte en saison her om dagen, og starterølet var faktisk ikke så galt fra den.
 
Du jobber og sliter og koser og pleier og venter og tripper. Hvorfor kødde alt til fordi ting kanskje går greit? For fire liter øl?
Nei det som går i vasken er det ikke så farlig med men det kutter jo vekk et steg av prosessen. Ble bare nysgjerrig på dette etter å ha lest noen artikler. :)
 
Starterølet blir, for å si det sånn, overraskende lite vondt. Nå lager jeg mine på egenprodusert vørter på 100% pale ale, men jeg tror ikke det gjør all verdens forskjell. Ingen fryktelige usmaker, men det blir tynt og gjerne litt syrlig. Ser for meg at det ikke er helt ulikt gamle dagers spissøl?

@ThoSan Skal du prøve, så sørg for at temperaturen ikke er så høy, og ta den av etter halvgått løp og la den stå i ro uten tilgang til oksygen. Dekanter, tilsett det som trengs av sukker, og flask. Er spent på resultatet.

edit: tror du skal spandere litt humle, ja


Mulig at en belgisk gjær har best sjanser til å produsere noe drikkelig. Satte en saison her om dagen, og starterølet var faktisk ikke så galt fra den.

må bli litt tørrhumling på flaske med en pellet Saaz per :rolleyes: Gleder meg allerede til å kunne by meg sjøl på en "DME lager, gjæret på røreplate i et døgn på 20c, null tilsettninger bortsett fra en humlepellet, oksygen og en teskje sukker", kan vel ikke bli annet en nydelig :p
 
Grei måte å skaffe seg en sixpack til helga på. Sett en 3liters starter m. humle, la den gå nesten ferdig, og tapp den på flaske så den kan gjøre seg ferdig der. Øl på 48 timer:confused:.

NB: Velg en gjær som flokkulerer godt.
 
Tilbake
Topp