starteren bunnfeller ikke

syver rudi

Norbrygg-medlem
Satte en 3liter starter på topphøstet wlp 400 Belgian Wit. Den har snurret i 48 timer,deretter i kjøleskap i 36 timer, Ingen flokulering . Har nå mesket en white ipa og er klar for siling,tenkte å bruke nevnte starter i denne. Hva gjør jeg nå?
Venter med koking til i morge eller søndag kansje den klarner?
Slår hele starteren i?
Bruker safebrew S-33 som jeg har 3pk.av?
 
Du kan ikke vente med å koke vørteren. Om den ikke pasteuriseres eller kokes vil den bli temmelig sur. Har du laget starter på topphøstet gjær er det antagelig bare å bruke den uten å dekantere. Bedre å få litt oksidert starter i ølet enn at det surner.
 
Du kan ikke vente med å koke vørteren. Om den ikke pasteuriseres eller kokes vil den bli temmelig sur. Har du laget starter på topphøstet gjær er det antagelig bare å bruke den uten å dekantere. Bedre å få litt oksidert starter i ølet enn at det surner.
Er igang med koking. Hva med tredje alternativ s-33, for så å bruke starteren i en ny batsh neste helg? Noen erfaring med usmak fra starter? Har nylig vært på usmakkurs:confused:
 
Det er jo oksidert vørter. John Palmer sier vel at det er greit å pitche en starter som er opptil 5% av det totale volumet, da det ikke skal merkes. Slik jeg ser det sier han at det er greit å senke kvaliteten med 5%.
 
Det er jo oksidert vørter. John Palmer sier vel at det er greit å pitche en starter som er opptil 5% av det totale volumet, da det ikke skal merkes. Slik jeg ser det sier han at det er greit å senke kvaliteten med 5%.
Starteren utgjør nok under 5% men jeg er likevel skjeptisk for usmak
 
Hvis du har muligheten til å brygge neste helg, så ville jeg selv utsatt, eller evt sett på kalkulert gjærmengde, kanskje det meste har flokkulert? Har du ikke muligheten til å brygge selv så ville jeg dekantert så mye som mulig, og brukt resten. En Wit har jo så mye annet snadder i seg at det kan jo maskere evt usmaker du muligens ville kjent i en lys lager.
 
Hvis du har muligheten til å brygge neste helg, så ville jeg selv utsatt, eller evt sett på kalkulert gjærmengde, kanskje det meste har flokkulert? Har du ikke muligheten til å brygge selv så ville jeg dekantert så mye som mulig, og brukt resten. En Wit har jo så mye annet snadder i seg at det kan jo maskere evt usmaker du muligens ville kjent i en lys lager.
Starteren smaker faktisk ok. Det er nok pga at den ikke er utgjæret, målte den til 1.025? Så da blir det 3liter starter i 40 liter vørter,så får jeg ta lærdom. Takker for tips:)
 
Starteren smaker faktisk ok. Det er nok pga at den ikke er utgjæret, målte den til 1.025? Så da blir det 3liter starter i 40 liter vørter,så får jeg ta lærdom. Takker for tips:)

1.025 er vel litt høyt, egentlig etter 48 timer? Med mindre slurryen var passe gammel? Da tar det litt ekstra tid. Får du dårlig utgjæring på dette brygget så gå tilbake og se på høste-tidspunkt.
 
Satte starter på 400 i går fra en pakke merket oktober-17. Har snurret et døgn nå, ikke et spor av skum eller "latte-farge" som jeg bruker som indisier på at ting går som normalt. Tenkte å brygge på søndag, men hvis flokkuleringstiden er så lang som det antydes her, kan det se ut som om jeg bør vente til neste helg. Har ikke målt OG, da.
 
Satte starter på 400 i går fra en pakke merket oktober-17. Har snurret et døgn nå, ikke et spor av skum eller "latte-farge" som jeg bruker som indisier på at ting går som normalt. Tenkte å brygge på søndag, men hvis flokkuleringstiden er så lang som det antydes her, kan det se ut som om jeg bør vente til neste helg. Har ikke målt OG, da.
Sikkert best å gi denne ekstra tid. I «min» starter var det god aktivitet tidlig. Den høstede gjæren stod ca.5 uker i kjøleskap. Burde vel gitt den et ekstra døgn med snurring samt lengre tid for bunnfelling.
 
Satte en 3liter starter på topphøstet wlp 400 Belgian Wit. Den har snurret i 48 timer,deretter i kjøleskap i 36 timer, Ingen flokulering . Har nå mesket en white ipa og er klar for siling,tenkte å bruke nevnte starter i denne. Hva gjør jeg nå?
Venter med koking til i morge eller søndag kansje den klarner?
Slår hele starteren i?
Bruker safebrew S-33 som jeg har 3pk.av?

Ville valgt alternativ "Slår hele starteren i?"

Spekulerer i at 5 uker gammel slurry burde fått lenger tid på snurrern, gitt din SG 1.025

Faren for usmaker er liten, mindre enn 5%, og starteren smakte jo godt
 
Ville valgt alternativ "Slår hele starteren i?"

Spekulerer i at 5 uker gammel slurry burde fått lenger tid på snurrern, gitt din SG 1.025

Faren for usmaker er liten, mindre enn 5%, og starteren smakte jo godt
Bruk anbefalt dose gjærnæring med sink i gjæringstanken din, og sett starteren igang igjen mens du venter på pitche den. Sørg for at du har nok kalsium 50ppm i vørteren.

Beluft vørteren godt,ren oksygen om du har i anbefalt dose

Er du usikker, velg det sikre alternativet tørrgjær

Ville valgt alternativ "Slår hele starteren i, helt klart
Risiko er jeg kjent med å håndtere
 
Sist redigert:
7A312950-914D-4BBA-986F-CD1D3CD3C7A6.jpeg Skal sørge for det. Ser ut som dette nå
Bruk anbefalt dose gjærnæring med sink i gjæringstanken din, og sett starteren igang igjen mens du venter på pitche den. Sørg for at du har nok kalsium 50ppm i vørteren.

Beluft vørteren godt,ren oksygen om du har i anbefalt dose

Er du usikker, velg det sikre alternativet tørrgjær

Ville valgt alternativ "Slår hele starteren i, helt klart
Risiko er jeg kjent med å håndtere
 
Du kan ikke vente med å koke vørteren. Om den ikke pasteuriseres eller kokes vil den bli temmelig sur. Har du laget starter på topphøstet gjær er det antagelig bare å bruke den uten å dekantere. Bedre å få litt oksidert starter i ølet enn at det surner.
Jeg har lenge mesket en dag,så kokt dagen etter,har ikke opplevd ølet har blitt dårligere av den grunn. Varmer dog opp til 90+ før den blir stående til dagen etter. Null problem.
 
Tilbake
Topp