Starteren er klar, bryggeren er ikke

heisann, som titelen sier så har jegsatt i gang starter på en gjær som nesten var utgått, no burde jeg egentlgi ha brygget i dag og helst i går, men ting gjør att det ikke går, hvor lenge kan denne starteren stå i kjøleskapet? evnt hva må jeg gjøre for å bevare den? om jeg ikke kan bevare den lenge, hvor lenge må jeg max vente før jeg brygger?

Det burde være greit å beholde den en uke uten videre - sikkert lenger også. Gjæren går i dvale når det er kaldt og da varer den lenge. Du kan jo ha den i en tett beholder. Den vil ikke lage CO2 i og med at den ikke har tilgang på næring.

Sjekk en gjærkalkulator om du trenger mer gjærceller, da kan du dekantere og lage en ny starter, da har du litt tid ekstra og ferskeste gjæren du kan få

gjæren var nesten utgått men fikk i følge kalkulator nok til ett 20liters brgg på 2 tuber. jeg kan selvsagt pitche den opp 2 ganger igjenn kanskje jeg gjør det og, sliter litt med att det er tomt for øl i perioder.

Jeg brygget en APA på onsdag med en starter som hadde stått kaldt i 15 dager. Sto i kolben med bare alufolie over.
Full fres der nå, så jeg vil tro at den holder seg like godt som gjær du kjøper, ifølge mr. Malty er det igjen 75% gjærceller
etter en måned.

jeg er litt fristet til å øke gjærmengden en gang til, så på ett vis suge opp bare gjæren og overføre den til noen gjærrør for å se om det kan gjøres på det viset. altso, lagring.

heigjenn!
tok i går ut starteren fra kjøleskapet og tilsatt nye 1.5liter med moss maltekstrakt. det som skjedde denne gangen var att det bobla over noe helt vannvittigt. fikk renset opp rørte ikke noe verken på lokket eller inni glaset. No 2 dager etter kjenner jeg en veldig lukt av starteren som kan minne om eddik om jeg lukter lenge nok, samt att lukten er litt skarp. Gjæren er wlp001. den forrige starteren jeg lagde var av wlp013, og den lukta jo godt!
kan det være jeg har fått en infeksjon i starteren? noen skriver det pleier å lukte litt stramt av wlp001, men jeg vil være på den sikkre siden. ønsker ikke å slo ut 40 liter øl pga noen 100kr

Moss maltekstrakt er visstnok ikke lenger så godt egnet til ølbrygging (ny produksjonsmetode), og da antar jeg at det gjelder startere også, kanskje det kan ha noe å gjøre med dette?

det visste jeg ikke, med nærmere lukting, så vil jeg erstatte eddik lukten med mer gjærlukt for brød deig. og da kan det vell ikke være så ille?

Om du ikke orker styret med spraymalt kan Ringnes vørterøl brukes. Vet det en vørterøl på markedet med gjærstopp. Ringnes er trygg dog.

jeg skal handle spraymalt, men jeg glemmte det, og nærmeste bryggebutikk er mangen timer unna noen ferjer og div, så da blei det moss m.

Om du ikke orker styret med spraymalt kan Ringnes vørterøl brukes. Vet det en vørterøl på markedet med gjærstopp. Ringnes er trygg dog.

Noen som vet sikkert at det er vørterøl på markedet som inneholder gjærstopp? Greit å vite hva man skal styre unna til startere

Tilbake
Topp