Starterproblemer

oyroy

Norbrygg-medlem
I går satte jeg en starter med Wyeast 1968 London ESB Ale. Når jeg smacket pakken tidligere, så ble det et lite hull i pakken, og det piplet ut litt av innholdet. Jeg sprutet StarSan rundt hullet, og la pakningen med hullet opp, så det ikke skulle renne ut mer.
Hullet var så lite at resten av pakningen blåste seg til dels opp, selv om den ikke ble like sprengt som de andre Wyeastpakkene jeg har brukt. Senere tilsatte jeg gjæren til starteren.

I dag er det veldig lite aktivitet i starteren. Jeg kan se det småboble litt i den, men ikke i nærheten av hva jeg er vandt til fra de andre starterene jeg har satt.
Planen var å brygge i dag. Burde jeg utsette til i morgen, og se om den har kommet seg til da? Eventuellt bare kjøpe en ny pakke gjær, og pitche begge, uten å sette ny starter? (Eller bare den nye, dersom noe er galt med starteren?)
 
smak på starteren, eller ofre en skvett til måling. Hvis den ikke smaker søtt så har jo gjæra tatt for seg av sukkeret. Ingen gjæring er nok helt lik, og om det er en gjær du ikke har brukt før og er godt kjent med, og renholdet har vært bra, så er det ikke sikkert det er noe galt med starteren.
 
Vel, nå viste det seg rundt pitchetid at det var en del gjærslush på bunnen. Det var bare veldig uvant at det ikke la seg sånn skummgreie på toppen, som det har gjort på de tidligere starterene. Samt at man var usikekr når man har greid å punktere Wyeast-posen når man smacker den.

Satser på at det blir øl ut av batchen :)
 
Tilbake
Topp