Startsett, anbefalinger

Hei, har sett litt videoer og slik om ølbrygging i det siste og merker jeg har litt lyst til å forsøke meg.
Skjønner man kan fordype seg brutalt i denne hobbien, men jeg kjenner meg selv rett og ofte ender det opp med at jeg kanskje forsøker en 3-4 ganger så lei, derfor ønsker jeg ikke investere veldig mye tid og penger i de første bryggene.

Har sett litt på start sett og tenker jeg kjører i gang et ekstrakt brygg.
Noen som har testet feks https://www.homebrew.no/startpakker/665/platinum-startpakke-30-liter-nybegynnersett-30-liter eller https://www.bryggselv.no/bryggselv/102424/startpakke-alt-du-trenger-for-gjæring-og-tapping og har erfaring med disse?

Eventuelt andre som er bedre / rimeligere?
 
Det du trenger for ekstraktkit er saniteringsvæske, beholder for å mikse og gjære i, og noe å tappe til. Flasker eller fat er en større avgjørelse enn om gjæringsbøtta koster litt mer.

Jeg hadde nok sett bort fra det der og kjøpt dette pluss basic kit som er i beskrivelsen. Kanskje induksjon platetopp om du ikke vil brygge på kjøkkenet.

 
Egentlig trenger du ikke mye utstyr dersom du holder deg til små brygg på 10-12 liter. Du trenger en kjele som er stor nok, og du trenger gjæringskar. En billig 20 liters kjele, og 15 liters plastbøtter til 40 kroner fra Jula + en del småting. Da forutsetter jeg at du bruker komfyren som varmekilde, men om du ikke synes det er noen god idé, klarer det seg med ei billig 2000 watts kokeplate.

Problemet med det der, er at du nok helst skal ha hjelp av noen med god peiling. Og du tenkte deg kanskje å gå rett på å brygge litt større brygg?

Jeg liker det startsettet @Steinar Huneide anbefaler. Jeg brygger i prinsippet på den samme typen utstyr sjøl, og kan ikke tenke meg å bytte. Men det krever nok ei kokeplate som drar 3500 watt, og dermed blir det ikke den billigste løsninga.

Faktisk er antakelig den billigste og enkleste løsninga en brukt bryggemaskin med maltrør. Den har varmelement, og du både mesker og koker i den. Og blir du lei etter noen brygg, kan du antakelig selge den videre uten særlig tap. Utstyr til gjæring trenger du ikke bruke mye penger på; plast gjæringsbøtter fra Europris er utmerket.

Og så er det alltid en del småting du må ha, og som til sammen koster noen kroner, uten at det blir de helt store summene av det.
 
Faktisk er antakelig den billigste og enkleste løsninga en brukt bryggemaskin med maltrør.
For å blande vann fra springen med ekstrakt og sette til gjæring, holder det på linken hans. Men der er ikke flasker/fat i den pakken hans. Med biab sett kan han både lage ekstraktkit og brygge med spraymalt/allgrain. Noe å lagre ølet på må TS ha uavhengig.
 
For å blande vann fra springen med ekstrakt og sette til gjæring, holder det på linken hans. Men der er ikke flasker/fat i den pakken hans. Med biab sett kan han både lage ekstraktkit og brygge med spraymalt/allgrain. Noe å lagre ølet på må TS ha uavhengig.
Jo; jeg begynte med et sånt startsett, jeg også. Men det blei ikke særlig godt øl ut av det, så det blei ikke mer enn to-tre forsøk. Heldigvis slo jeg til på et tilbud på en BB60 (av den helt enkle typen, som var det som fantes den gangen - om du ikke skulle kjøpe Speidel), og begynte med ordentlig brygging.

Antakelig får du bedre øl med disse ekstraktsettene nå. Jeg veit ikke; jeg har ikke smakt sånt øl. Så jeg skal kanskje ikke fraråde å starte med det, og du får jo uansett litt peiling på gjæringsprosessen. Men det er jo det det er; gjæring. Det er ikke brygging. (Ikke dermed sagt at det ikke er brygging med en gang du bruker noe ekstrakt.)

Jeg liker å brygge med minst mulig teknologi, men jeg ser jo at det faktisk er mulig å komme billigere unna med en bryggemaskin enn med et sånt "enkelt" oppsett jeg har. Og at det kan være greit å ha et alt-i-ett-oppsett som ikke tar så mye plass, og som er lett å ta fram og stue bort igjen.
 
Tilbake
Topp