Startsett CO2 + corneliusfat

Hannaas

Norbrygg-medlem
Etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til at jeg har lyst til å prøve meg på corneliusfat, men det er mye å sette seg inn i, så jeg trenger litt gode råd for å ikke kjøpe helt feil utstyr...

Er det noen som har erfaring med Candirect sitt startsett med CO2-flaske, regulator, et brukt fat, slanger, koblinger og flexitapp (varenummer 75730600he)?

Inneholder settet alt jeg trenger for å komme i gang med corneliusfat?
Bør jeg heller velge andre/bedre komponenter?

På forhånd takk for hjelpen!
 
o,5kg flaske er jo litt stress da... Bedre å få seg trapez overgang og bruke sodastream/Aga patroner
Mulig man kan oppgradere til f.eks 2kg.
 
Det settet jeg skrev om inneholder 2 kg CO2-flaske.

Oppfølgingsspørsmål: Ca hvor mange fat vil en slik 2 kg flaske kunne karbonere og tappe?
 
jeg kan karbonere og tappe ca 3 fat på ei 425g sodastream flaske, så skulle vel tilsi at det går ca 140g per fat, skulle vel tilsi ca 14 fat på en 2kg da
 
lundteknik.dk er ok å ha med å gjøre og, trekker fra dansk moms osv...
1675 dkk, tur det var 270 i frakt, og minus dansk moms pluss norsk pluss fortollingsgebyr.

Synes candirect virker rotete, og prisen blir vel ca den samme.
 
Takk for gode svar!

geokri: lundteknik.dk virker veldig lovende! Har du en oversikt over hva du kjøpte? Jeg finner ikke noe "start-sett" og er usikker på om jeg får med meg alt jeg trenger hvis jeg bestiller løse deler..  :roedme: Forresten: Sender de 2kg CO2-tanken tom eller full?
 
Det høres jo riktig bra ut! Tror jeg tar med en overgangsnippel til 425 g-flasker også i tilfelle jeg plutselig går tom for gass (har Clas Ohlson like i nærheten). Tusen takk for hjelpen!
 
kan være greit, og de små er jo enkel å ta med seg hvis man skal en plass..
Hadde med et fat i romjula, og da bare jeg satte en strips rundt ene håndtaket på fatet og rundt flaskehals/regulator så var co2 med når jeg tok med fatet..
De koster jo per def heller ikke noe, siden man får penga tilbake for flaska når man leverer den tom... Eneste er at co2 er litt dyrere, men jeg fant vel ut at det
er uansett en levbar sum per liter øl.....
 
Til info bestilte jeg "cornelius startsett m/2 kg co2" + ett ekstra fat fra http://malzmuehle.eu (samme som candirect) til en sum på 2600 inkl frakt og mva + tollgebyr.
Leveringstiden var da 8 dager fra jeg bestilte. Viktig å be om pakkenummer i bestillingen slik at du får dette så fort som mulig. Jeg sjekket nemlig pakken på posten.no og den stod til "avvik" da de manglet fødselsnummeret mitt for å fortolle varene. Ringte da kjapt inn og oppgav dette og pakken kom på døren dagen derpå.
Har nå bestilt 2 ekstra fat, trapez kopling til sodastream + regulator m/tilkopling til 2 fat fra Lund Teknik. Planen er at dette skal benyttes i kegeratoren til tapping slik at jeg får plass til alt inne i kjøleskapet. Co2 tanken benytter jeg da kun til karbonering. Så får vi se om det er like smertefritt å handle fra Danmark som fra Candirect i Tyskland...
 
Takk for gode innspill!

I går klarte jeg ikke å vente mer, så jeg måtte bare bestille litt ting. Jeg endte opp med å bestille fra malzmuehle.de ettersom fraktprisen ble beregnet "on the fly", prisene ble fratrukket tysk moms (etter innlogging) og det gikk an å betale med Paypal. Dessuten synes jeg det er tøffere med manometer på både inngangen og utgangen (noe lundtekniks regulator mangler).  ::)

Satser på å kjøpe smådeler som trengs underveis lokalt, men her er i alle fall det jeg bestilte i denne omgang:

pcs.ArticleArticle-No.Single priceTotal price
1 xRegulator for 2 beer-kegs6388902247,05 EUR47,05 EUR
1 xComplete mini tap kit with quick disconnect for NC kegs6488890913,27 EUR13,27 EUR
2 xCO₂ connector kit for regulators for NC and Coca-Cola kegs7109099613,06 EUR26,12 EUR
1 xCO₂-cylinder 2 kg filled6388893350,40 EUR50,40 EUR
3 xSponge rubber pellets 4 mm lines782999840,15 EUR0,45 EUR
3 xTank type NC series, 18.9 liter, lid with burst devices, USED75720790-19he31,51 EUR94,53 EUR

Subtotal: 231,82 EUR
Zone Rates (Dispatch to: NO : (1 x 24.43 kg)): 49,00 EUR
Total, No Tax: 280,82 EUR

Norsk MVA (25%): 70,21 EUR
SUM (1€ = kr. 7,78): kr. 2 731,-
Fortollingsgebyr: kr.   253,-
TOTAL: kr. 2 984,-

Synes ikke dette er så ille, det blir uansett billigere enn å kjøpe et startsett i en norsk butikk, selv med to ekstra fat og fylt CO₂-tank.

PS: Jeg skrev en mail i lundteknik.dk og lurte på om de sendte sine CO₂-tanker fylt eller tømt. Nå kom det svar, og de sender fylte tanker, akkurat som candirect.  :skitbra:
 
Jeg driver å spekulerer på dette selv, så utrolig flott at du gjør grovarbeidet  ;D
Dete ser jo veldig bra ut!

Men en ting lurer jeg på, spiller det ingen rolle om det er Coca-koblinger eller Pepsi-koblinger/ball-lock?
 
ball lock er mere brukt, pin lock (cola) er mindre brukt av hjemmebryggere. uvist hvorfor, og eneste fordelen med ball lock må vel bli tilgjengelighet/kompitabelitet med andre....?
 
magne1972 skrev:
ball lock er mere brukt, pin lock (cola) er mindre brukt av hjemmebryggere. uvist hvorfor, og eneste fordelen med ball lock må vel bli tilgjengelighet/kompitabelitet med andre....?
Nettopp ja, en risikerer vel da å måtte ha dobbelt med koblinger, eller hvertfall noen ekstra.
 
En liten oppdatering og litt historikk:

Fredag for 7 dager siden: Bestilling lagt inn
Mandag: Bestilling bekreftet
Tirsdag: Pakken sendt, mottok sporingsnummer
Onsdag: Til fortolling. Pakkesporingen sa at posten manglet fødselsnummeret mitt.
Torsdag: kl. 12:11: Sendte epost med fødselsnummer til postfortolling@posten.no. Kl. 15:14: Sendingen er ferdig fortollet og sendes mottaker
I dag (fredag): Kl. 10:54: Sendingen forsøkt levert.

Så da henter jeg pakken på postkontoret i ettermiddag, og så blir det julaften! Imponerende kjapt levert!  :skitbra:
 
Høres bra ut! Samme erfaring som meg da mtp hurtighet  :)
Sitter nå å vanter på 2 pakker selv. En fra homebrewstuff (tappetårn/kraner/kjøler++) som stoppet i postens fortolling pga mangel på proforma-faktura (ligger sikkert i en lomme på pakka som de ikke har giddet å sjekke). Sendte bare inn e-posten med fakturainfo til samme epostadresse som deg, og denne ankommer meg i løpet av dagen.
Pakke nr 2 er fra Lund Teknik (2 kegs,regulator,sodastreamovegang++) og den står til "Importvudering" for øyeblikket. Så får vi se om jeg må ettersende noe info til posten norge as der også  ::)
 
Tilbake
Topp