Starttemperatur på vannet

Jeg har alltid startet med iskaldt vann, og lurer på om det har noe for seg? Har det noe å si om man "tjuvstarter" litt og bruker litt varmere vann, sånn 20-30 grader kanskje? Så går det litt kjappere å komme opp til mesketemperatur. Kan være kjekt, så det ikke blir alt for sent når man brygger etter jobb =)

Hva gjør dere?
 
"Varmt vann fra springen er ikke et næringsmiddel" - Sitat samboer i mattilsynet. Når det er sagt så hender det vel at jeg jukser litt jeg også av og til.
 
Jeg fyller alltid Speidelen dagen/kvelden før brygging, så vannet holder i det minste romtemperatur når jeg starter.

[edit] too slow igjen gitt...
 
Løsninngen min på det er å ha en egen vv tank som fylles og forvarmer til feks. 73 grader dagen før.. den blir kun brukt til dette . Tappes etterpå...

Di selger små vv tanker(10L +) på jula/obs osv..
 
Sist redigert:
Tror jeg også skal begynne å fylle Speidelen dagen/kvelden før brygging, da kommer man jo også i gang mye kjappere når man kommer hjem, bare å trykke på knappen :)
 
Bruker vann direkte fra vv-bereder som holder ca. 70 grader, og ser ikke problemer med dette. Vann fra egen brønn og i tillegg 2 filtre før bereder.
 
De siste to årene vi har brygget har vi benyttet vann direkte fra vv-breder... vannet i kjelleren der vi brygger er veldig kaldt, og å varme opp 55 liter vann fra 7-8 grader til ca 65 tar vinter og vår... barberer fort av en time på bryggedagen, som er greit når man har småkidz og bizzi hverdag.
 
Jeg fyller opp speidelen dagen før med vann og setter den på aktuell starttemp. i manuel-mode. På bryggedagen behøver jeg kun å ha i malt og starte programmet.
 
Bruker vann fra berederen og har så langt ikke hatt noen issue med det. Vannet /vørteren blir tross alt kokt i min 60 min


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg gjør det samme som jonkvist, fyller opp og programmerer kvelden før. Sparer mye tid på å kunne hive i maltet umiddelbart om morgenen.
 
Jeg fyller opp speidelen dagen før med vann og setter den på aktuell starttemp. i manuel-mode. På bryggedagen behøver jeg kun å ha i malt og starte programmet.
Jeg kom hjem fra jobb en dag i forrige uke og skulle brygge, da hadde dama satt opp Speidelen en time i forkant og gjort klart meskevannet sånn at det bare var å hive oppi korn. Det var nais :)
 
I begynnelsen så brukte jeg varmt vann fra berederen, men synest det ga en merkelig usmak ala metalisk smak. For når jeg startet med kaldvann uteble denne usmaken.

Har kun skjedd en gang, men skylder på varm vanns berederen siden det ikke har skjedd igjen..

Så ved impulsbrygging så fyller jeg speidelen med kaldt vann fra spyleslangen ca 2/3 og resten koker jeg i mellomtiden i kjele for å få opp tempen kjapt. Og det funker fint..

Men neste planlagte brygg så skal jeg prøve med å sette på vann i manuell modus kvelden før.

Easybrew
 
Bruker en slik. Ubegrenset mengde 60 graders vann rett i kjelen. Fyller kjelen med 55 liter på 10 minutter. Bruker bare litt mye strøm når den står på, 13kW.
 

Vedlegg

  • Bryggerom.jpg
    Bryggerom.jpg
    146,1 KB · Sett: 201
Bruker en slik. Ubegrenset mengde 60 graders vann rett i kjelen. Fyller kjelen med 55 liter på 10 minutter. Bruker bare litt mye strøm når den står på, 13kW.
Hva er en slik og hvilken kurs står den på? 60A sikring?! Noe jeg misforstår?
 
Tilbake
Topp