STC-1000 Compressor Delay

Jeg har bygget om en fryser ved hjelp av STC-1000 og integrert den i selve kabinettet. Alt fungerer i utgangspunktet bra, men compressor delay funksjonen oppfører seg merkelig. Det virker som om selve forsinkelsesfunksjonen faller ut etter kort tid. Dette gjør at fryseren fyrer opp umiddelbart hvis temperaturen overstiger set punktet. Jeg har forsøkt å endre forsinkelsen, men må ta strømmen på alt for at den skal tre i kraft igjen, og virkningen er kortvarig. Det virker som om STC-1000 ignorerer forsinkelsen.

Noen liknende erfaringer?
 

Vedlegg

  • TSP-Ølskap.jpg
    TSP-Ølskap.jpg
    43,1 KB · Sett: 185
Må då vere ein feil på den stc1000. Har 5 stk i funksjon og alle dei har delay. Her er den stilt på 3-4 minutter.
 
Har det slutta å virke sånn plutselig? Dvs at du ikke hadde problemet tidligere i samme oppsett?
Du får henge meg for å spørre dumt, men uten å vite hvordan du har kobla kan det jo bli litt sånn "Har du satt i støpselet" vinkling.
En teori ved feilkobling blir at kjøleskapet lever sitt eget liv og jobber parallellt, og starter kompressoren selv.
 
I nesten alle tilfeller brukes bare en av utgangene på stc1000. Enten vil du at det skal være kaldere i skapet enn omgivelsene; 'cooling'-utgangen kobler inn/ut, eller du vil at det skal være varmere i skapet enn omgivelsene; 'warming'-utgangen kobler inn/ut. Det er veldig sjelden bruk for begge samtidig, det kan kanskje være hvis temperaturen utenfor skapet skifter mye gjennom døgnet. Jeg tror aldri jeg har plugget i både varme og kjøling samtidig ennå.

Compressor delay kobler bare inn hvis du varmer opp skapet, altså varmekilden kobler inn og ut. Da vil en ikke at kjøleskapet skal kobles inn bare fordi temperaturen blir litt for høy i noen sekunder/minutter.

Når du kjøler ned skapet har det ingen hensikt at compressor delay kobler inn, da vil du at kjøleskapet skal starte så snart temperaturen blir for høy.

Så STC1000 virker på den måten at compressor delay først blir aktiv hvis 'warming'-utgangen har vært slått på. Er det bare 'cooling' som kobler inn/ut blir den ikke aktiv. Ganske smart spør du meg.
 
Default er tre minutter fra fabrikk. Så selv om det ikke har blitt lagret så burde det gå tre minutter før kompressoren starter.
 
Wow, det var litt av en respons! Takk for svar, folkens. Det ordnet seg med en hard reset av boksen. Aner ikke hvorfor den oppførte seg slik, men nå ser det ut til å virke. Får overvåke den over de neste dagene.
 
I nesten alle tilfeller brukes bare en av utgangene på stc1000. Enten vil du at det skal være kaldere i skapet enn omgivelsene; 'cooling'-utgangen kobler inn/ut, eller du vil at det skal være varmere i skapet enn omgivelsene; 'warming'-utgangen kobler inn/ut. Det er veldig sjelden bruk for begge samtidig, det kan kanskje være hvis temperaturen utenfor skapet skifter mye gjennom døgnet. Jeg tror aldri jeg har plugget i både varme og kjøling samtidig ennå.

Compressor delay kobler bare inn hvis du varmer opp skapet, altså varmekilden kobler inn og ut. Da vil en ikke at kjøleskapet skal kobles inn bare fordi temperaturen blir litt for høy i noen sekunder/minutter.

Når du kjøler ned skapet har det ingen hensikt at compressor delay kobler inn, da vil du at kjøleskapet skal starte så snart temperaturen blir for høy.

Så STC1000 virker på den måten at compressor delay først blir aktiv hvis 'warming'-utgangen har vært slått på. Er det bare 'cooling' som kobler inn/ut blir den ikke aktiv. Ganske smart spør du meg.

Takk for innspill, men jeg tror ikke jeg tar feil når jeg sier at poenget med "compressor delay" er å unngå at kompressoren kjører i gang hver gang man åpner skapet et øyeblikk, men gi det noen minutter til å normalisere temperaturen igjen. Når jeg testet i dag med 1gr.C i diff. og 9min forsinkelse, så steg temperaturen over grenseverdien når jeg åpnet skapet, men på grunn av forsinkelsen, så sank temperaturen ned under grenseverdien igjen og holdt seg der. Dette forlenger jo livstiden til kompressoren veldig, uten at man nødvendigvis får ustabil temperatur i skapet.
 
Det er vanlig å putte temperaturføler i en flaske med vann feks. Da vil ikke kompressor starte når man åpner døra.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Hvis man isolerer proben skikkelig mot karet den skal måle så skal egentlig ikke proben reagere på en liten tur inn i skapet.
 
Hvis man isolerer proben skikkelig mot karet den skal måle så skal egentlig ikke proben reagere på en liten tur inn i skapet.

Godt poeng! Jeg har ikke tenkt på det at det som står inne i skapet ikke vil reagere like mye på en liten tur i skapet som proben. Isolasjon fikses asap zulu :)
 
Tilbake
Topp