STC-1000 problemer

Heisann..


Fått tak i kjøleskap til gjæringa og handlet stc-1000 fra ebay.
Kjøpte koblingsboks og alle remedier inkl en frostvakt fra clas ohlson.

Jeg tenkte teste frostvakta før jeg gikk ut i låven til kjøleskapet. Setter tempraturen høy så varme slår inn, noe det også gjør. Hører ett klikk i stc boksen og heat lyser... Men frostvakta blir ikke varm.
Har da ikke koblet på kjøleskapet ennå. Kan det være grunnen? At man må ha noe koblet til på "cool"? Skulle ikke tro det ville gjøre noen forskjell.

Har selvfølgelig testet at frostvakta fungerer, noe den gjør.
 
Nei, mulig mine elektriske evner er heller dårlige?

Jeg koblet strøm rett powersupply, droppet jording.
Så kleppet jeg kontakten til frostvakta og koblet den rett i "heat" da også uten jord. Jeg testet med å koble jord mot den overflødige fra powersupply uten at det gjorde underverker.
Slik jeg forstod tegninga måtte jeg ikke trekke strøm via powersupply videre bort til de andre portene, men det er mulig det er her jeg gjør feil?
 
En annen ting. Fått koblet dette ferdig og det fungerer. Men har noen andre kjøleskapet stående i utebod/låve? Når cool slår inn så får skapet strøm men kjøling starter ikke. Kjent problem om skapet står i kalde omgivelser? Burde være temp sensor inne i skapet. Er ett whirtpool
 
Kjøleskap kan ha etter egen erfaring  vanskelig med og fungere vist omgivelsetemperaturen er under en 4-5 +grader.  Søk og skjekk opp navn på kjøleskap og ikkje minst minste anbefale "arbeidstemperatur".
edit etter en kjapp søke runde på elkjøp fant eg lavaste anbefalte arbeids temperatur på whirlpool kjøleskap til rundt en 10 grader+ og oppover. Visse typa Frysara veit eg kan stå i rom der temperaturen er rundt 0 grader før dei ikkje gjer nytten. Men ditta er eg sikker nokon kjølemontøra veit mykje beire en eg ;)
 
Ok, nå er dette kanskje ikke så stort problem allikevel siden det tar tid før spennet øker i temp. Skrus varme av og skapet står i 0 grader vil det jo synke sakte men sikkert.
 
Blinker stc1000 på cool så betyr det at det ligger en forsinkelse inne. dette fordi kjøleskap må være av en stund (3min) før man starter de igjen.
 
Har ventet til delay slutter, men kjøleskapet står i låven der det nå er 0-1 grad. Så det er nok årsaken. Jeg skal ha gjæringstemp på 20 for neste brygg, tror jeg skal sette temp til 20 og se om den holder seg. Problemet med st det ikke kjøler er jo at frostvakta er varm selv om den skrur seg sv en stund. Men som nevt skal man nok ha mye varme over tid for å øke temp i spannet. Mulig dette fungerer greit når skapet står så kaldt.
 
Då kan du med hell koble av kjøling og kun benytte deg av heat out av stc1000. Forutsatt at du har et element inne i kjøleskapet. og temperaturen utafor er under ønska gjæringstemperatur.
 
Tilbake
Topp