STC-1000 temperaturkontroll ute av kontroll

Har brygget en vienna lager med wlp830, benytter stc-1000 til temperaturkontroll.
Når jeg kom hjem fra jobb ser jeg at temperaturen viser 35 grader.
I går kveld var temp på 12 grader.
Den har stått i 9 dager stabilt på 12 grader. defekt stc-1000?
Har fjernet varmeelement.


Må jeg kaste dette i vasken eller kan det reddes?
 
Jeg har opplevd to ganger at enheten har hengt seg... Oppdaget det raskt via loggen. Spørsmålet er hvor høyt temperaturen har steget i gjæringskaret, og hvor langt gjæringen var kommet.
Siden den har stått i 9 dager, er du over den mest kritiske fasen. Jeg hadde fortsatt, men smakt på brygget før flasking. Smaker det pyton, så kast...
 
leit å høre. Hvilken programvare versjon kjører dere og hvis STC-1000+ stod den i profil/setpoint modus eller standard modus? Har aldri opplevd noe slikt på mine to som brukes i standard modus selv om de er plus versjonen
Lurer på om det er programvare eller maskinvare feil, noen formeninger om det? Kan da ikke være så vanlig som det later til her.

smaker ølet godt og FG er nådd er det jo ikke noe problem vil jeg tro. Smaker det OK uten rare usmaker men FG er høy kan jo et forslag være å tilsette en liten gjærstarter på topp aktivitet for å gjære ut

manglet jo en ca. 30 grader på å pasteurisere ølet, noen gjør jo slikt også...
 
leit å høre. Hvilken programvare versjon kjører dere og hvis STC-1000+ stod den i profil/setpoint modus eller standard modus? Har aldri opplevd noe slikt på mine to som brukes i standard modus selv om de er plus versjonen
Lurer på om det er programvare eller maskinvare feil, noen formeninger om det? Kan da ikke være så vanlig som det later til her.

smaker ølet godt og FG er nådd er det jo ikke noe problem vil jeg tro. Smaker det OK uten rare usmaker men FG er høy kan jo et forslag være å tilsette en liten gjærstarter på topp aktivitet for å gjære ut

manglet jo en ca. 30 grader på å pasteurisere ølet, noen gjør jo slikt også...


Sikkert dumt spørsmål, men hvordan ser jeg om den står i profil/setpoint eller standard modus? eneste jeg har endret er F1 = 12 grader
 
Da står den i standard modus.

P.S Lager gjær dør ikke av 35 grader, så det er sikkert usmak eller ikke usmak som er vesentlig
 
Litt på sia av opprinnerlig spørsmål.
Hvor mange watt er varmebeltet ditt? Er varme element årsaken att rele hang seg?

Du bør også ta en titt på de andre F verdiene.
F1 = set temp. Hvilken temp du ønsker gjæring skal ha
F2= differanse. Dvs hvor mange grader over set temp må til før kjøleskapet starter. Standard er 3 grader
F3= kompressor hvile tid i minutter. Standard er 1 min. Dene bør med fordel settes høyere. F.eks 5 min.
 
Nyttige råd. STC-1000 kan drive maks 2400W så hvis det er problemet har du minst 10 ganger for stort varmeelemet, de fleste ville kanskje si 20-30 ganger for stort.
 
Litt på sia av opprinnerlig spørsmål.
Hvor mange watt er varmebeltet ditt? Er varme element årsaken att rele hang seg?

Du bør også ta en titt på de andre F verdiene.
F1 = set temp. Hvilken temp du ønsker gjæring skal ha
F2= differanse. Dvs hvor mange grader over set temp må til før kjøleskapet starter. Standard er 3 grader
F3= kompressor hvile tid i minutter. Standard er 1 min. Dene bør med fordel settes høyere. F.eks 5 min.

Heisann

Tror varmebeltet er på 20 watt (5 meter), dette har bare ligget i bunnen på kjøleskapet.

F1= 12
F2= 0,5
F3= 3
 
Synes det ser ut som det står at den drar 7 amp? Det virker som det er veldig mye. I stc-1000 er rele beregnet for max 10 amp.

Kan det være feil med stc-1000?
7amp er ved 30meter, noe som er litt overkill. Tipper ikke trådstarter har det lengste varmebeltet.
 
10W pr. meter blir jo ikke 7A som ville vært 1500W selv ved 30m, det burde være 300W som er 1.4A

TS sier jo at varmebeltet er 5m. Kina produktark på english er jo notorisk feilbefengte. Kan like godt være hvasomhelst og kanskje sikring som burde stå på kursen. Med et slikt varmebelte ville jeg hatt en liten sikring internt i STC'en på litt over maks det varmeelement+kjøleskap trekker for å minske brannfare. Men det er nå meg

7A ville allikevel vært innenfor spesifikasjonene til enheten
 
Det er vel ein fix stc1000+ ? Har aldri sett meg inn I fordelen med ein slik fiks
Men har vert med på å bruke 2 stk normale stc 1000 på jobb som har styrt varmen I eit test oppset desse har gått uten feil salg I 10 måneder

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp