STC-1000 til fermeteringsskap

Hei,

Jeg har fått igang STC-1000 opplegget mitt nå, med et kjøleskap som kjøler og en liten frostvakt som varmekilde.

Tenker å holde stabil 20 grader på en ale jeg har satt i her nå.

Bør compressor forsinkelse være 8-9 minutter? Default er 3 minutter.
Har teipet sensor til karet med alu folie på utsiden, dette burde holde? Eneste problemet nå er at strømkabelen til frostvakten klemmes mellom døra, det blir nok en ørliten glippe her det kan trekke luft inn, det er litt dumt. Litt usikker på hvor stort problem det er, eller ikke. Jeg følger litt med ..
Hvis jeg evt. skulle borret hull i kjøleskapet, hvilke forehåndsregler bør jeg ta for å ikke ødelegge kjøleskapet?
 
Sitt compressordelay på maks (10min), så lever kjøleskapet lenger.
Er ingen problem å ha ledningen ut døra.
Går fint å bore hol i skapet, berre pass på å ikkje treffe kjølerør. Dei er vanligvis på baksida
 
Sett delay på maks ja. 10 minutt er bra. Kompressoren liker ikke onoffonoff aciton. Jeg har kabel inn døren nå men har også brukt det lille hullet som er bak i kjøleskapet til å trekke inn en kabel til varmekilde. Det er der normalt sett kondensen skal renne ut til toppen av kompressoren for å fordampe. Men det blir ikke noe kondens å snakke om når du gjærer ut ett øl. Døren er trygg å borre i... evt noen kjøleskap har huller bak i sidene der hyllene har en slags innfestning. Der kan det borres 90grader ut etter det jeg har erfart. Ett skap satte jeg inn en stc i døren og trakk 220V inn og ut i drenhullet for å styre skapet + varmen inni skapet. Det ble veldig ryddig. Men husk å bruke en god boks til å koble i og ta med deg jord. Wago klemmer fås kjøpt på Clasen og diverse andre steder. De virker. Ikke la ting ligge og flyte med 220V. Og litt papir eller en liten isoporbit utenpå temp.sensor skader ikke. Du vil ha litt forskjell på inni/utenpå temp. uansett, men minst mulig når du isolerer litt. Øl blir det. Happy brewing!
 
Fikk en kamerat som er elektriker/automatiker til å montere, så dette skal være OK. Vi brukte WAGO klemmer.

Takk for tips om hull i bunn, det kan stemme at det er noe sånt der. Venter med å se på dette til denne batchen er ute av skapet :)

Stiller 10 min på delay som anbefalt :)
 
Har dere stilt inn følsomheten på +-0,5 eller lavere?

Den holder tempen veldig nøyaktig uten at den jobber så veldig. Klart 20 grader er jo en enkel temperatur og holde kanskje.
 
Tilbake
Topp