STC-1000. Tre spm jeg ønsker svar på

Hei, ølbryggere.
Tre kjappe spm:
1. Tenker å gå til innkjøp av en STC-1000. Men har dere/vet om en GOD oppskrift på hvordan denne kobles til et kjøleskap? Sånn ift brannsikkerhet osv. Er det noe annet jeg trenger i tillegg? Har en elektrikkerkompis som kan hjelpe meg å montere.
2. Hva er forskjellen på STC-1000 og UT-200?
3. Klarer en STC-1000 å sørge for stabile grader mellom 0 - 20 grader? Eller er det opp til kjøleskapet??
På forhånd, takk for svar:)
Trond
 
1. Ikke annet enn det google eller søkefunksjonen på forumet gir deg. El-kompisen din sørger vel for at det vlir trygt.

2. En UT-200 styrer vel bare en komponent (kjøleskapet typisk). STC-1000 kan i tillegg også gi strøm til en varmekilde. Når det er for varmt gir den strøm til kjøleskapet og når det er for kaldt gir fen strøm til en varmekilde (f.eks. en frostvakt eller sånne varmekabler til å tvinne rundt rør for å hindre frost) for å gi varme.

3. STC-1000 fixer dette ved å slå av og på kjøleskapet og varmekilden ved behov. Vårt oppsett har gitt oss neglisjerbare svingninger på 0,3 over og under set-temperatur.
 
Overlat monteringsdelen til elektrikeren så går det nok bra. Du kan bruke kjølereleet til å slå av og på kjøleskapet, i egen boks, eller du kan montere STC1000 inn i skapet (f.eks. i døra) og la den styre kun kompressoren i stedet for den vanlige termostaten. Da beholder du lys og slikt.
Så trenger du et lite varmeelement i skapet, styrt av varmereleet i STC'en. Sensoren taper du rett på gjæringskaret, dekk den med isolerende materiale så den ikke påvirkes av lufttemperaturen i skapet.
 
På ales bruker jeg kun varme band som Terje j linker til og setter gjæringskaret i sportsboden som holder 12-13 grader, effektivt som bare det.

Ved lager så har jeg gjæringsbøtta i kjøleskapet med varmeband rundt, jeg dropper å styre kjøleskapet annet en ca litt kaldere med den innebygget termostaten til kjøleskap og da styrer stc-1000 varmebandet til rett temperatur...

Har fått mye bedre øl etter at jeg startet med stc-1000 og temp styring :) anbefales..

Easybrew
 
Tilbake
Topp