STC-1000 vs kjøleskap termostat

Forhåpentligvis er dette ikke besvart i andre tråder...

Jeg har kjøpt inn alle komponenter til å lage gjæringsskap. Kommer til å bruke STC-1000 og frostvakt fra Biltema som så mange andre. Fant Oddvar Demmo's godt illustrerte koblingskjema og har det meste klart for meg. Men....

Hva med kjøleskapets egne termostat? Denne vil vel overkjøre STC'en ifht. temperatur dersom jeg kobler ihht dette koblingsskjemaet? Dvs. dersom jeg setter kjøleskap termostaten til max. varme (type 8 grader) og stiller inn STC'en til f.eks 18 grader. Vil gjæringsskapet kunne nå/holde 18 grader - eller må kjøleskapets termostat kobles vekk/bypasses

Eller tar jeg helt feil og STC'en styrer temperaturen alene når det er koblet etter dette skjemaet?
 

Vedlegg

  • STC-1000.jpg
    STC-1000.jpg
    60,3 KB · Sett: 846
STC-1000 bryter strømmen til kjøleskapet når ønsket temperatur er nådd.

eks:
Dersom du ønsker 18 grader i kjøleskapet, så vil ikke STC-1000 slå på strømmen før det er varmere enn dette. Og det samme med varme, den skrur på varmekilden dersom det blir kaldere enn innstillt temp.
 
Du setter bare kjøleskapet på maks kjøling, så vil, som nevnt over her, STC1000 kutte strømmen til kjøleskapet når det er kaldt nok.
 
Ellers kan du koble stcen rett i releet på kjøleskapet og kutte ut den orginale termostaten. Er ikke så vanskelig.
 
kjetilG skrev:
Ellers kan du koble stcen rett i releet på kjøleskapet og kutte ut den orginale termostaten. Er ikke så vanskelig.

+1

Dette har jeg gjort på flere kjøleskap som jeg bruker "normalt", der termostaten har vert kaputt.
 
Jeg ville bypasset kjøleskapstermostaten glatt. Et eksempel er et kjøleskap jeg fant på finn som ikke går under 4-5-6 grader. Da hjelper det ikke at stc'en min er satt til 2 grader.

Det er veldig lett å bypasse.

Hvis vil gjøre det så post bilder av koblingene ved kompressoren (du må ta av et lokk) og koblingene ved termostaten. Er det et "mini"-kjøleskap finner du termostaten inni ved temperaturhjulet, er det et fullsize så finner du det mest sannsynligvis over selve "skapet", på toppen, og da må du av med toppen på skapet. Selv om det kanskje høres pes ut så er det mye enklere enn det høres ut som.
 
Oppfølgingsspørsmål ang. koblingskjema i første posten min. Har nå fått STC'en i posten og den er ikke helt lik på det mange andre har, og det som er vist i skjemaet. Noen som kan fortelle meg hvilke koblinger som er varme (frostvakt), kjøl og 230V inn?

Slik ser min ut
 

Vedlegg

  • STC-1000.jpg
    STC-1000.jpg
    426,2 KB · Sett: 576
e3uveny3.jpg


Sent from Tapatalk
 
Smått redd for at det kanskje er en rip-off

Er denne:
http://www.ebay.com/itm/111304661640?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 
N-4760 skrev:

Det der er hvertfall ikke en vanlig STC-1000. Om det er en rip-off eller ikke er vanskelig å svare på. Likevel heller jeg mot den forklaringen siden det ikke står STC-1000 på forsiden, som det pleier, og fordi den har den klassiske Kina-ripoff-looken der de bare har slengt på ekstra tekst med i Times New Roman ("ºC" på siden av displayet) istedet for å bruke den fonten som er brukt på resten av produktet. Dette i tillegg til det åpenbare, at tilkoblingsportene er helt annerledes lagt opp.

Jeg tror jeg hadde forsøkt å åpne den opp for å inspisere den innvendig før jeg hadde tatt sjansen på å bruke den uten konstant tilsyn. Du opererer tross alt med sterkstrøm her.
 
Den der ser ut til å være enten-eller mtp varme/kjøl. Er det Fahrenheit-versjonen kanskje? Eller bare en kopi?

Vanlig stc koster som regel mellom  $17 og $21. De som heter stc-1000C skal du også styre unna da det bare er kjøling. Hvis du skal ha en ny så er selgeren mixtea safe.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er 230V Celsius versjon. Leste litt på homebrewtalk.com. Er nok som du sier Miguel, at dette er enten/eller versjonen. Jaja, får vel bruk for den også. Her er koblingskjema jeg fant:
 

Vedlegg

  • STC-1000 Single Stage.jpg
    STC-1000 Single Stage.jpg
    27,5 KB · Sett: 521
Jada, så lenge det som skal i gjæringsskapet skal gjæres på lavere temperatur enn omgivelsestemperatur så funker det jo fint, og det dekker jo det meste av hva jeg brygger :skitbra:
Evt. så kan en jo også sette på litt lunk i rommet. Kanskje er det mer skånsomt for kjøleskapet også
 
Yep, det burde jo ihvertfall funke nå for sommeren, så slipper du å stresse med å skaffe en ny/ordentlig stc-1000 :)
 
Legger nok uansett inn bestilling på ny,men er "reddet" med nåværende løsning i mellomtiden.
 
Forøvrig kan det nevnes at denne starter på samme innstilling som programmert ved evt.strømbrudd.Forstår det sånn at UT-200 ikke gjør det.Bare en liten FYI dersom andre skulle lese dette og ha behov for kun kjøle kontroll (el. varmekontroll)

Sent from Tapatalk
 
Yep, jeg har plugga ut min stc1000 mange ganger, og ofte lenge, den holder på innstillingene :) smart liten sak det der :)
 
Tilbake
Topp