Steba ute på terrassen

Planlegger å kjøpe inn noe enkelt utstyr for å teste ølbrygging. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en BB30 eller Brewcrafter 25, men i søket etter disse så dukket det også opp et mulig rimeligere alternativ i en Steba 27L (i såfall BIAB i denne).

Er avhengig av å brygge ute på terrassen (planlegger ikke å brygge etter at frosten kommer pga mangel på vann). Noen som vet/ har prøvd Stebakjelen utendørs og vet om man får nok kok på den?
 
Startet min brygging med en slik, etter 2 brygg ble den satt inn som skyllevannkjele. (Noe den fungerer godt som)
Den er treg, temperaturkontroll er en vits og det er ingen justering av kok.

Når det er sagt, ølet ble godt det, men jeg gadd ikke bruke mer tid på den når den gjør en mye bedre jobb som skyllevannskjele.
Så kjøp den gjerne, når du blir lei av å brygge øl på den får den andre bruksområder.

Buy once, cry once;)
 
steba.jpg

Går helt fint å brygge med Steba på terrasse. Jeg har supplert med en dyppvarmer for å nå oppkok raskere. Den klarer det på egen hånd, men da tar det litt tid hvis du har 25–26 liter i kjelen.
 
Har ikke testet den på terassen, men har et par tips hvis du kjøper denne kjelen (som jeg er veldig fornøyd med etter 10 brygg)
1: koble ut alt unntatt bryter. Da fosskoker den selv om den ee helt full.
2:dyppvarmer hvis du har dårlig tid, evt bruk vannkoker og komfyr hvis du har det.
3: klipp till et liggeunderlag som isolasjon. Da er det kurrant og meske i den, samt at oppkok går fortere.
 
Tilbake
Topp