1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Steeping av caramel malt...

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av YngveKL, 15 Sep 2018.

1. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå ble jeg et stort spørsmålstegn på kjøkkenet... Skulle freshe opp en batch jeg har satt, med et 2l uttrekk av 500g CaramelHell 20-30 EBC. Tanken var å koke de resterende ca. 1,5 literne ned til noen få dl, og sette til i gjæringskaret. Iom at det var er krystal/caramel malt, brukte jeg nesten kokende vann. Etter 30 min. var det en... tjukk graut??? o_O Stivelse??? Trodde caramalt av ymse typer var ferdig mesket og konvertert jeg? Bare å trekke ut sukkeret....? Hjelp! :)

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ingen? :)

3. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Merkelig. Sjøl om det skulle være noe ukonvertert stivelse igjen i carahell - og det skal det ikke være om man skal tro det man leser - så ville det være rart om du skulle få en tjukk graut ut av det når du varmet det opp sånn. Skjønt når stivelseskorn gelatiniseres uten at det er aktive enzymer til stede, får du en voldsom økning av viskositeten.

Jeg har ingen annen forklaring, og jeg synes denne er temmelig usannsynlig - men fenomenet er temmelig interessant.

5. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja jeg trodde alt var konvertert uansett om det er lys Cara eller mørk Cara. Jeg hadde oppi en liter til etterpå, for å prøve å få ut noe væske, men det også "stivnet til". Det smakte heller ikke spesielt søtt av "vørteren". Eneste annet er at de er har tatt feil malt i butikken, men posen ble merket der med CaraHell. Kjøpte ingen annen Cara malt den gangen heller. Hvordan kan jeg se forskjell på eks munich og carahell, sistnevnte mer glossy? Orket ikke mer i går, men skal prøve i dag.

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg har ikke Carahell, men Caramalt 30, og når du brekker over et maltkorn, er det glossy og mørkerødt, mens mørk munich er kritthvit - og altså ukonvertert.

Mørk munich og Carahell har jo samme EBC omtrent, så det har kanskje vært mulig å ta feil? Men det er rimelig ille om de har gjort det.

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det jeg tenkte også :)

8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

YngveKL liker dette.
  10. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg hadde en opplevelse av fenomenet med gealtinisert stivelse uten enzymer en gang. Det var helt crazy hvor tjukt det blei.

YngveKL liker dette.
  11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det slik du får knust malten fra bryggebutikken?

12. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, bra/dårlig? Det er innstillingen de bruker til grainfather, ihht. BS i Larvik.

Da tror jeg faktisk jeg ikke prøver igjen i dag :(

13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Økonomi og plass er selvfølgelig viktige faktorer, men her vil jeg gjerne skyte inn en liten lovprising av egen kvern + eget maltforråd:).

LarsUlv og YngveKL liker dette.
  14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er jo korn som ikke er knust der og bare litt småknust liksom

YngveKL liker dette.
  15. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Joa, det kommer nok etterhvert, må bare "mestre" litt mer først. :)
    Ok, de har liksom 3 hurtiginnstillinger, dette er den midtre. Skal prøve fineste neste gang? Jeg brygger BIAB. Den groveste bruker de på kverning til Speidel.

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

- og samtidig er skallene ganske stygt revet opp. Fort og gæli?

YngveKL liker dette.
  17. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jaaaaaa, tror det går fort på den kværna. Det er en sånn svær sak, tar sikkert 50kg i en jafs..., eller noe sånt...

Okei, sakte sånn at skallene holder seg, men trangt sånn at innholdet blir skikkelig knust? :)

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Der har du det:).

YngveKL liker dette.
  19. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men blir det ikke veldig mye mel da? Trodde liksom maltkornene skulle være "splittet/åpnet", men ikke så knust at det gjorde noe :)

20. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er noe ala en slik sak, bare enda større. Kan feste sekk under å kverne rett i den Screenshot_20180916-162516_Chrome.jpg

Del denne siden