Stegmesking i SousVide Supreme

Hei
Jeg vurderer å skaffe meg et lite og kompakt kjøkkenbryggeri, for å lage små testbatcher på 8-10 liter. Har siklet litt på den nye 10-litern fra Speidel, men har ikke over 12k å bruke til dette nå. Har en BB30 fra før som funker helt greit, men den er best egnet å bruke i kjeller / ute. Ikke i en åpen kjøkken/stue-løsning.
I tillegg ønsker jeg en mer nøyaktig temperaturkontroll for å kunne teste ut stegmesking. Og da kom jeg på at jeg har en SousVide Supreme som står å støver ned i kjelleren. Denne har et volum på ca. 11 liter, og temperaturkontrollen virker å være veldig stabil (med desimaler).

Er det noen som har testet ut noe slikt til mesking før? Eller er det noen som har forslag til hvordan supreme'n kunne vært benyttet til et slikt formål?
Litt usikker på om det er mulig å få montert på en kran på dennne eller ikke. Kommer fortsatt til å bruke denne til matlaging en gang i blant, så kan ikke ødelegge den.
 

Vedlegg

  • 584-SousVideSupreme2.jpg
    584-SousVideSupreme2.jpg
    142,8 KB · Sett: 71
Har ikke slik selv, men den er vel laget for kun å varme vann. Vondt å få renset varmeelement og sirkuleringspumpe for svidd vørter og maltrester?

Hva med å bruke den som et vannbad for å holde stabli/endre temp. Ha mesken i en mindre gryte som du setter oppi.

Så kan du sile mesken ved å slå alt opp i f.ex et dørslag. Vannet fra maskinen kan du
deretter bruke til å skylle.
 
Som nevnt over må du ha mesken i en separat beholder for at sirkulasjon og rengjøring skal funke.
Siden SousVide-saken holder stabil temperatur på vannet vil det ta _svært_ lang tid å bevege seg mellom meskestegene. Dersom du skal ha eksempelvis 55 grader og så 65 grader så vil sous-vide-saken varme opp vannet til 65 grader - det tar siden tid før en vannkappe på 65 grader har varmet opp 5-6-7 kilo vann+mesk til samme temperatur.
 
Et annet moment er effekten på varmeelementet? En sousvide er vel mer beregnet til å holde en fast temp enn å forandre tempen raskt? Hvor mange watt er den på?
 
De har ganske grei effekt, jeg har en Sous Vide sirkulator - den var til min overraskelse på 1300 Watt... men den er dimensjonert for å kunne holde tempen i 40 liter dårlig isolert kar. De må også takle en viss oppvarming av vannet - får sjelden mer enn litt over 50 grader fra springen og om man da skal tilberede på 70-80 grader så trengs det enten etterfylling av kokende vann eller at sirkulatoren må varme opp.
 
Sous Vide Supreme er på 850 watt, vil tro den er kjempefin å meske små batcher i. Den har helt glatte innvendige flater, og er lett å holde ren.
Stegmesk blir kanskje noe tregt.
 
Gjør det noe om det tar litt tid å øke til neste steg da? Kan ikke se for meg at det vil ta så vanvittig lang tid å øke fra 55 til 65 grader. Kornet vil jo bidra til økt tid, men når jeg fyller den med vann fra sprinten (ca. 56 grader) så tar det ikke mange minuttene før den holder 65 grader. (uten malt).

Og ja, den er helt glatt og fin inni. Ingen sirkulator og varmeelementet ligger godt integrert i gryta, så tror ikke det vil svi seg noe. Kan alltids legge inn en ekstra metallrist eller no i bunnen for sikkerhets skyld.

Men så var det hvordan meskingen skal foregår da.. Meskepose? Lage seg noe røropplegg og kran?
 
Takk for tips! Skal se om jeg får laget meg en manifold og stigerør etterhvert som passer i supreme'n. Om ikke stegmesking funker, så vil jeg i det minste få en veldig stabil ettstegsmesk som kan stå å kose seg på kjøkkenbenken :)

Si gjerne i fra hvis noen andre har laget seg noe tilsvarende
 
Siden du allerede har en BB30, har du sikkert fått med en spiralkjøler. Dersom du har den i Supreme'n, kan du bruke den i et HERMS oppsett.
 
Siden du allerede har en BB30, har du sikkert fått med en spiralkjøler. Dersom du har den i Supreme'n, kan du bruke den i et HERMS oppsett.

Jeg har plan om å lage dette, noe a'la Blichmann Breweasy systemet. Har også en SV Supreme og venter bare på å få pumpen i hus. Tviler sterkt på at den orker å øke temperatur rakst nok men med litt hjelp fra en doppvarmer opp i SV-kjelen eller gass/induksjon på kokekjelen som hjelp vil det forhåpentlig bli en ganske bra og rimelig løsning.
 
Mesker i en sousvide demi (de som var på tilbud i jula), som jeg har moddet med kraner og annet gøy. Det kommer en artikkel på Ølportalen når jeg får ut fingern. Kort oppsummert funker det ok, men pass på at selv om tempføleren er nøyaktig med vann blir det et avvik med mesk. Den viser for kaldt i begynnelsen og nærmer seg korrekt etter en time (med mye røring, pumpe og kontrollmålinger, det ER feil i målingen). Stegmesk går tregt med innebygget element, Demi har et på rundt 550W som må jobbe litt hvis man bruker pumpe. Å montere kran på den er et must, også hvis man bruker den til vanlig sous vide. Mye enklere å tømme ut vann når man er ferdig.
 
Hei dere,
Takk for interessant diskusjon!
Jeg har et sous vide-bad fra OBH Nordica. Den sirkulerer, så å medke direkte i denne er uaktuelt. Jeg ser imidlertid for meg en annen bruk.

Jeg mesker BIAB, med kjele på induksjon. Jeg ser for meg at jeg vil kunne få en betydelig bedre stabilitet i temperatur og ved å ha to kobberspiraler, en i BIAB (mesk) og en i sous vide. Vann pumpes mellom disse. Induksjon brukes da til å endre temperatur raskt, sous vide via kobberspiral brukes til å stabilisere og opprettholde temperatur.

Hva tror dere om dette?

A
 
Hei dere,
Takk for interessant diskusjon!
Jeg har et sous vide-bad fra OBH Nordica. Den sirkulerer, så å medke direkte i denne er uaktuelt. Jeg ser imidlertid for meg en annen bruk.

Jeg mesker BIAB, med kjele på induksjon. Jeg ser for meg at jeg vil kunne få en betydelig bedre stabilitet i temperatur og ved å ha to kobberspiraler, en i BIAB (mesk) og en i sous vide. Vann pumpes kontinuerlig mellom disse spiralene. Induksjon brukes da til å endre temperatur raskt, sous vide via kobberspiral brukes til å stabilisere og opprettholde temperatur.

Vørter sirkuleres på separat system, kun ut fra bunnventil og tilbake over mesk.

Jeg har en OBH sirkulator også, så strengt tatt kan jeg bruke hvilken som helst vanlig kjele+sirkulator i stedet for sous-vide badet. Da kan dette vannet brukes til skyllevann også.

Uansett blir det vel en halvveis HERMS?

Hva tror dere om dette?

A
 
Da var første bryggedag avklart med nye oppsettet. Skal jeg være ærlig så er det første brygg noensinne så må ta reservasjon for at jeg ikke har peiling på alt ennå :).

Brukte gassbrenner til å fyre opp til hele vannmengden (33 liter for en 25l batch) og kjørte uten skylling da jeg kun har en kjele. HERMS-sirkulasjon gjennom kjølespiralen som lå liggende ned i sous-viden. Siste runden på spiralen må ligge utenfor og kanskje en 1/5 av den er over vann men virker ikke ha noe å si, isolerte også med et badehåndkle oppå da det dampet ganske kraftig fra sous-viden.

Stilte inn sous-viden på 69 grader og noterte at tempen inne i kjelen holdt seg konstant på 68 grader gjennom hele meskingen. Tappet så av i vørteren i gjæringskaret, tømte kjelen på malt, fjernet falskbunnen og pumpet tilbake vørteren for koking med gassbrenneren.

Endte opp med en for høy OG og for lite vørter, så burde nok ha hatt mer vann fra start eller blandet ut med men turte ikke ende opp med for lav OG så lot det bare være. Hvis jeg regnet riktig ble det en effektivitet på 71% så må vel være ok for første forsøk.

Må si jeg var i tvil om dette i det hele tatt ville fungere men ser ut som det er en vinner økonomisk sett, hvis man allerede har sous-viden.

Neste trinn blir enten å bruke gjæringskar mellom kjelen og pumpen (kalles vel for "Grant"), hvor vørteren renner ned fra kjelen, og så pumpe fra den. Da vil det nok gå å brygge batcher på 40liter med denne kjelen. Alternativt en 20gal kjele som kombinert grant og kokekjele og klare en 50-60 liter avhengig av hvor mye malt som skal med.

Utstyr på bildet:
Blichmann 15gal med falskbunn, hopblocker og autosparge
Sous-vide Supreme
Kjølespiral 15m x 12mm (http://www.bryggselv.no/products/spiralkjler-15m-x-12mm-kobber)
Lainc Pumpe E1 Ecocirc (samme som Speidel) (http://www.pumpendiscounter.de/Reig...ari.html?sid=1bee024507db77d62fc7ba1c637f5dac)
Gassbrenner 8,5kW (Bryggselv)
Silikonslanger med hurtigkoblinger

File 28.02.15, 16.14.28.jpeg
 
Tilbake
Topp