Stegmesking

Det eg ikkje klarar å finne på nettet, og no har eg googla i fleire veker er meir spesifikk effekt av "Saccrification rest." Årsaka til dette er at eg har byrja å brygge med speidel og ynskjer å utnytte mulegheitene. Speidel har ulike forslag på stegmesking, 15 min på 63 grader 40 på 73, evt 25 min på 63 og 30 på 73. Er det nokon som veit 1. Kva effekt har steget på 73 grader ? 2. Kva effekt har det med kortare/lengre 63/73. 3. Kva skjer om eg aukar temp på maltosepausen til feks 66 grader? Eg kan sjølvsagt finne dette ut ved å brygge, men hadde vore hyggeleg om nokon har erfaringar å dele.
 
1. Steget på 73 grader er oftest beskrevet på 72 grader. Dette er for at alfaamylasen skal få gjort siste rest av jobben med konvertering. I tillegg til dette vil du få siste rest av stivelse (som ligger i de minste nodulene) forklistret. Stivelse kan ikke konverteres før forklistring. Jeg får mellom 1/2 og 1 plato ut av dette steget uavhengig av lengden på første forsukringsteget. Jeg får også noe klarere vørter.
vi manipulerer stegene for å få en vørter med den kombinasjonen av forgjærbare og ikke forgjærbare sukkerarter vi ønsker. Dette bestemmer det endelige ølets restsødme og munnfylde. lengden på forsukringstegene kan påvirke dette. Men ettersom mer enn 2/3 av konverteringen skjer i løpet av det første kvarteret tror jeg personlig at meskeskjemaer som hochkurtz (f.eks 30 min 63 og 30 min 72) ikke gir den helt store effekten i forhold til et mer normalt meskeskjema 60 min på 65 grader og ti minutter på 72 grader. Men noe mer restsødme får man. Flere forsøk har vist at det ideelle mesketrinnet for maks forgjærbarhet er 65 grader og ikke 63 grader. Dette har med forholdet mellom effekt grunnet temperatur og denaturering av betaamylase å gjøre. 66 grader gir noe mer ikke forgjærbare sukkerarter, men skal du ha et øl som virkelig har høyere FG (kropp, restsødme, munnfylde) bør du etter min mening minst opp i 67 grader og gjerne 68 grader.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp