Sterk øl ikke nådd riktig FG, hva gjør jeg?

Har laget en Brooklyn Imperial Stout litt usikker på OG siden jeg glemte å notere men mest sannsynlig rundt 1.077, Målet er 10% ABV og husker jeg hadde i spraymalt for å komme på riktig OG til det. Nå har ølet stått snart 3 uker på 19,4 grader og 2 siste dagene på cold crash. SG er 1,032 som er litt høyt (Måler på 18 grader øl). Jeg målte ikke SG før jeg startet cold crash (Rookie mistake).

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg få tempen opp i 19,4 grader igjen og måle SG fremover og se bare? Eller bør jeg helle i noe mer gjær?
 
Ølet smaker og lukter godt. Jeg kan vel også flaske det? Eller kan det potensielt være gjærbare sukkerarter igjen som gjør at flaskene ville eksplodere?
 
Windsor er en britisk gjær, de attenuerer ikke så mye, medium er vel det man skriver om briter. Sammen med 68C mesketemp tror jeg du har grunnen til noen poeng der. To pakker burde holde så da er det kanskje også en smule oksygen som er en annen bit i puslespillet.

Edit. Oksygen er mindre viktig med tørrgjær enn ferskgjær, så kanskje du kan se bort ifra dette punktet.

1.077 er ikke veldig høyt, så at den har stoppet på 1.032 er ganske dårlig utgjæring.

Du kan prøve de klassiske triksene. Skru opp tempen en grad eller to (kommer til å ploppe, betyr ikke at det gjærer) og vugging litt på dunken.
 
Sist redigert:
Hvorfor kan 68c mesketemp være en av kanskje flere årsaker?

Det er godt mulig at jeg kanskje kan ha hatt 21 eller 22 brix som OG, det blir 1.086 eller 1.090. Vil det i tilfelle da være normalt med 1.032 som FG? Det skal vel være 1.022 etter oppskriften.

Er det et problem å heve temp fra 2,5 til f.eks. 22 nå? (Hadde startet cold crash).
Tenker at det bare kan stå i 1 uke til? Det gjør vel ingen verdens ting det?
 
Fordi du får mindre utgjæring enn om du hadde mesket lavere. 1.086 eller 1.090 er ganske stor forskjell fra 1.077. Da er det kanskje ikke så rart hvis du hadde nord for 1.085.

Du har allerede ccet ja, det glemte jeg. Kanskje dumt å heve tempen da.
 
Hva er OG I oppskriften og hvilken gjær sier oppskriften at du skal bruke? Var mesketemp 68 i oppskriften?

Dette har jo ingenting å si for din faktiske FG, men greit å vite hva man kan forvente ifht oppskrift hvis man forandrer parametere.
 
En til 2 grader feil på termometeret kan gi veldig utslag på gjærbarhet når du mesker på 68gr. Har du et godt kalibrert termometer, hva var tempen ved innmesk?
 
Hva kan jeg gjøre da? Ta
Hva er OG I oppskriften og hvilken gjær sier oppskriften at du skal bruke? Var mesketemp 68 i oppskriften?

Dette har jo ingenting å si for din faktiske FG, men greit å vite hva man kan forvente ifht oppskrift hvis man forandrer parametere.

OG i oppskriften er 1.074 men justerte denne opp med rundt 300g spraymalt. Mener jeg etter dette målte 21 eller 22 brix. Grunnen til denne OG er fordi jeg ikke la inn spraymalt i oppskriften i beersmith. Og 7kg malt er MAX av hva jeg klarer å ha i mitt Brewster NG anlegg

S-04

Mesketemp 68,9 sto det i oppskriften. Men forsøkte meg på 68 grader. Jeg har termapen, men anlegget har termometer nederst i karet. Det er litt utforderende å få riktig mesketemp, fra starten av. Så jeg pleier å f.eks. sette til 70 grader, helle i malten og starte meskepumpa for å sirkulere for å få jevn temp i hele mesken. Så skrur jeg ned til 66-68 grader og lar det stå helt rolig uten pumpe i 20-30 min, så kjører jeg på med sirkulasjon igjen.

2 grader feil høyere ville gjøre utslag på gjærbarhet? eller andre veien?

Takk for nydelig hjelp så langt :)
 
Med en thermapen er du safe. Avviket kan være hvor du måler i mesken hvis du ikke resirkulerer. Er ofte varmere i bunn i slike tilfeller.

S-04 er vel oppgitt til 75% utgjæring. Vil tro dette er høyere enn Windsor.

Hvis du målte 21 Brix så er det 1.087 SG. Selv ville jeg dyttet oppi 2.5 pakker (I praksis 3, tar ikke vare på halve pakker) til 25L batch. Vet ikke hvor mye du brygget..

Så spørs det hvordan du gjæret den. Høy temp i starten har jeg opplevd gjærer en smule dårligere ut hvis det er en stor øl.

Hvis du skal gjenta den i så sterk versjon ville jeg brukt tre pakker us-05 til 25L neste gang pg meslet på 65. Ikke samme gjær men us-05 har litt mer ooompf enn 04.
 
Gjæret på 19,4 grader hele veien. 19 dager. Det er 19 liter batch.

Kan jeg øke temp igjen og tilsette gjær? Evt kan jeg vel flaske og nyte?
 
Med nesten 3 uker på rundt 20 gr er nok gjæringen i mål, så jeg ville gått for flasking selv om den er i den søteste enden av skalaen. Har også erfart at 04 gir seg tidlig.
 
Tilbake
Topp