Sterk øl, WLP007 og ettergjæring på flasker.

Jeg har en IPA som står og plupper litt. Den hadde en OG på 1100 og er nå nede i 1021. Har vel egentlig ikke så stort håp om å komme så mye lenger ned.
Jeg bare lurer på om noen har noen formening om det kan gå greit å få i gang ettergjæring på flasker når vi snakker om en alkoholstyrke på opp mot 12%.
Jeg har ikke tilgang på fat og CO2.
 
Det er nok i grenseland, men så lenge du ikkje kjem stort under 1020 går det sikkert greitt. WLP007 tålar opp til 12%, men er treg over 10.
 
Ja, lurer litt på å tilsette en gjær som tåler mer alkohol. Sånn at jeg er sikker på at det blir kullsyre på flaskene.
Er det da lurt å tilsette gjæra i dunken, og la den gå fra seg før man tilsetter sukker for karbonering?
Da vil man vel ha bedre kontroll på kullsyrenivå.
Vil helst ikke ha flaskebomber.
Er det noen her som jeg kan bruke: http://www.olbrygging.no/categories/gjr-2 ?
Jeg reiser snart på jobb, og får ikke tid til å bestille gjær.
 
Bare ikke bruk ett gjær med betydlig høyere attenuation, så den spiser av restsukkeret ditt, og lager fontener og flaskebomber av ølet.
 
Siden det er alt for mange tråder som ikke har noen konklusjon, vil jeg bare si at denne ble veldig bra.
Det hadde den også muligens blitt uten tilsetning av gjær før flasking.
Jeg tilsatte først gjær (Safbrew F2) og ventet etpar dager for å se om gjæring startet før jeg tilsatte sukker for flasking. Da gjæring ikke startet, så konkluderte jeg med at det var trygt å flaske på vanlig måte.
Har bare 3 flasker igjen....
 
Tilbake
Topp