Sterkere "Dead Pony Club"

Syns at Dead Pony Club er et godt øl, og har lyst å brygge et øl som da er sterkere enn originalen. Ideen var å doble alle ingrediensene og få dobbelt antall prosent (7,6 istedet for 3,8). Har sett på dokumentet Brewdog har frigitt, og gikk etter den bare jeg hadde oppi mer av alt.

Nedenfor har jeg lagt inn original oppskrift og min oppskrift. Synes på min at det virker veldig lite humle i kok, og veldig mye i tørrhumling (humlemengdene doblet jeg bare, med unntak av 30 min som jeg la på ekstra). Nå vil jeg gjerne ha en som smaker noenlunde som Dead Pony Club, bare kraftigere. Tror dere min oppskrift vil gjøre susen? Eventuelt hva ville dere endret på?

Originalen, som ender opp med 20 liter, IBU på 35 og ABV på 3,8:

Extra Pale 2.79kg
Caramalt 0.63kg
Crystal 150 0.19kg

Simcoe 5 Start Bitter
Citra 5 Start Bitter
Simcoe 5 Middle Flavour
Citra 5 Middle Flavour
Simcoe 50 Dry Hop Aroma
Citra 75 Dry Hop Aroma
Mosaic 62.5 Dry Hop Aroma

"Min" versjon, som ender opp med 25 liter, IBU på 51 og ABV på 7,6:

Pale Ale (BestMälz) 6,8kg
Caramalt 1,5kg
Caramel / Crystal Malt 80L 0,5kg

Simcoe 10g (60min)
Citra 10g (60 min)
Simcoe 20g (30 min)
Citra 20g (30 min)
Simcoe 100g (Dry Hop)
Citra 150g (Dry Hop)
Mosaic 125g (Dry Hop)
 
Satt og tenkte de samme baner på lørdag, etter at jeg tok med en Dead Pony. Kunne ikke huske at den var så bra.

375 g tørrhumling virker dog rimelig drøyt...?
 
375 g tørrhumling virker dog rimelig drøyt...?

Ja jeg syns også det, men tenkte at det kanskje er nødvendig når man har et øl som er 2x kraftigere? Eller blir dette bare tullete?

Jeg ville ikke skalert Cara/Crystal malten, men holdt den konstant

Så at % forholdet mellom basemalt og krystall / cara blir mindre? Hvorfor ville du gjort det? Vil ikke litt av denne gode karamell smaken forsvinne litt da med et såpass kraftig øl?

Tusen takk for svar begge to!
 
Personlig så modifiserer jeg foreløpig BrewDog sine oppskrifter slik at jeg ikke Tørrhumler (ok dere kan alle gjøre korsets tegn nå). Laget en versjon av Chaos Theory hvor jeg skippet tørrhumlen, og er fortsatt så nær (etter min smak) at jeg er fornøyd. Syntes ærlig talt dette med tørrhumling har tatt helt av og er litt råflott. Men som sagt, vi får alle gjøre som vi selv lyster.
 
Omvendt, i en IPA med såpass høy prosent bør du justere ned spesialmalten
ellers blir den alt for maltrik og klissete
 
Du får ikke noe som ligner på Dead Pony hvis du dobler oppskriften. Både fylde, bitterhet, smak og aroma blir forskjellig.

Hvis alkoholstyrken er viktig, så ville jeg brukt originaloppskriften og heller drukket to flasker i stedet for en.

Det er jo en vinn-vinn situasjon, du kan drikke dobbelt så mye av et godt øl før du må legge inn årene. :beermug::):beermug:
 
Jeg ville beholt samme mengde til tørrhumling, og heller økt litt i kok til bu/gu blir samme som originalen.
 
Det er sant som Amarillo skriver, du får ikke samme øllet,
men det kan fortsatt bli et godt øl
 
Omvendt, i en IPA med såpass høy prosent bør du justere ned spesialmalten
ellers blir den alt for maltrik og klissete

Ja beklager, jeg skrev litt kjapt der.. Skal ha det i tankene!
L
Du får ikke noe som ligner på Dead Pony hvis du dobler oppskriften. Både fylde, bitterhet, smak og aroma blir forskjellig.
Hvis alkoholstyrken er viktig, så ville jeg brukt originaloppskriften og heller drukket to flasker i stedet for en.

Nå får du det til å høres ut som om jeg vil ha den sterkere bare for å drikke meg full.. ;) Jeg liker smaken på Dead Pony, "problemet" for min del på svakere øl er at jeg alltid savner mer fylde. Kan man ikke få noe som ligner i SMAK ved å bruke samme ingredienser og forhold bare i større kvanta?

Jeg ville beholt samme mengde til tørrhumling, og heller økt litt i kok til bu/gu blir samme som originalen.

Tror jeg reduserer tørrhumlingen til originalen ja. Men er ikke 35 i IBU latterlig lite for en IPA på 7,6 %? Lagde en IPA som holdt 6,6 % med IBU på rundt 66, og jeg ble så skuffet da det nesten ikke smakte noe humle av det! Nå vil jeg helst ha mest smak og ikke svære mengder bitterhet i ølet, dama skal også kunne like den.. :)

Mange takk for inputs folkens!
 
Personlig så modifiserer jeg foreløpig BrewDog sine oppskrifter slik at jeg ikke Tørrhumler (ok dere kan alle gjøre korsets tegn nå). Laget en versjon av Chaos Theory hvor jeg skippet tørrhumlen, og er fortsatt så nær (etter min smak) at jeg er fornøyd. Syntes ærlig talt dette med tørrhumling har tatt helt av og er litt råflott. Men som sagt, vi får alle gjøre som vi selv lyster.

Takk for input! Er det noe spesielt som gjør at du dropper tørrhumling? Får du ikke veldig mye mer aroma ved å tørrhumle det?
 
Personlig så modifiserer jeg foreløpig BrewDog sine oppskrifter slik at jeg ikke Tørrhumler (ok dere kan alle gjøre korsets tegn nå). Laget en versjon av Chaos Theory hvor jeg skippet tørrhumlen, og er fortsatt så nær (etter min smak) at jeg er fornøyd. Syntes ærlig talt dette med tørrhumling har tatt helt av og er litt råflott. Men som sagt, vi får alle gjøre som vi selv lyster.
Splittet en batch for en god stund siden og tørrhumlet den ene, forskjellen var såpass stor at det er uaktuelt å ikke gjøre det på typer som IPA og APA for min del, råflott eller ei. Men som du sier - folk må få gjøre hva de selv føler for.
 
Ja beklager, jeg skrev litt kjapt der.. Skal ha det i tankene!
L


Nå får du det til å høres ut som om jeg vil ha den sterkere bare for å drikke meg full.. ;) Jeg liker smaken på Dead Pony, "problemet" for min del på svakere øl er at jeg alltid savner mer fylde. Kan man ikke få noe som ligner i SMAK ved å bruke samme ingredienser og forhold bare i større kvanta?



Tror jeg reduserer tørrhumlingen til originalen ja. Men er ikke 35 i IBU latterlig lite for en IPA på 7,6 %? Lagde en IPA som holdt 6,6 % med IBU på rundt 66, og jeg ble så skuffet da det nesten ikke smakte noe humle av det! Nå vil jeg helst ha mest smak og ikke svære mengder bitterhet i ølet, dama skal også kunne like den.. :)

Mange takk for inputs folkens!
Du må legge deg på samme BU/GU, ikke samme IBU. BU/GU er IBU delt på OG, det er forholdet du må beholde. Jeg hadde beholdt samme mengde spesialmalt og økt kun basemalt til ønsket OG. Da vil du få en fyldigere øl med en humlesmak og aroma som minner om Dead Pony.
 
Takk for input! Er det noe spesielt som gjør at du dropper tørrhumling? Får du ikke veldig mye mer aroma ved å tørrhumle det?

For min del skipper jeg det kun fordi jeg syntes det jeg får frem er godt nok. Jeg leter ikke etter det ultimate øl. Jeg er trolig mer opptatt av smak enn aroma. Forsøk evt som nevnt av Sjakkt og splitt ett brygg. Tørrhumle den ene delen og ikke den andre. Se hva du selv foretrekker.

Noe sier meg jeg blir klubba hardt snart
 
Du må legge deg på samme BU/GU, ikke samme IBU. BU/GU er IBU delt på OG, det er forholdet du må beholde. Jeg hadde beholdt samme mengde spesialmalt og økt kun basemalt til ønsket OG. Da vil du få en fyldigere øl med en humlesmak og aroma som minner om Dead Pony.

Om jeg har forstått det riktig: Originalen har da BU/GU: 35/40 = 0875, da må altså jeg ha: 0,875*1,073 = IBU på 63,88 for at BU/GU skal være like? Er ikke det ganske lav IBU for en IPA på 7,6% egentlig? Eller vil det passe bra? :)
 
Med BU/GU på 0.87 vil det være helt innenfor på en IPA. Hva folk liker er smak og behag. Restsødme har også mye å si for hvor bitter den vil oppleves, så hvis du er ute etter en høyere FG enn originalen, kan det være lurt å øke BU/GU.
 
Tilbake
Topp