Stille inn mesketemperaturer

Jeg skal brygge med braumeisteren for første gang til helgen, og lurer på en sak etter å ha lest bruksanvisningen (som for øvrig er på lederhosenengelsk). Slik jeg forstår det er braumeisteren forhåndsprogrammert med en rekke mesketrinn - hva gjør jeg når jeg kun skal bruke to steg? Stiller jeg inn de øvrige trinnene på 0 minutter?
 
Begge varianter fungerer helt greit.

1. 20 min 65
2. 20 min 65
3. 20 min 65
4. 10 min 78
5.  0 min 78

eller

1. 60 min 65
2. 10 min 78
3.  0 min 78
4.  0 min 78
5.  0 min 78

Jeg bruker den første. Ganske enkelt fordi det gir minst trykking om jeg ønsker stegmesking.
 
Jo, ett spørsmål til:

Pleier dere å programmere første steget til et par-tre grader over ønsket mash in temp, siden malten og malt-røret vil kjøle ned noe?
 
Pleier egentlig ikke det, det er ikke særlig temp-forandring som vi har sett, kanskje 1-2 grader.
 
Kjører vanligvis opp temperaturen manulet til et par grader under første meskesteg og deretter rett på ønsket temperatur.
 
Ang temperatur i speidelen. Har en 50 liter som akkurat er ankommet kjelleren, men har ikke rukket å kjøre testbrygg enda..

Hvordan opplever dere nøyaktigheten på temp? Stoler dere blindt på displayet, eller kontrollerer dere med eksternt termometer?
 
Jeg kontrollerte med flere termometer i begynnelsen, men fant ut at Speidelen er rett så nå stoler jeg på den.
Den eneste feilvisningen jeg har opplevd på den er under nedkjøling med humlepellets rett i karet, da blir humlen liggende som et isolerende lag over temperaturføleren.
 
Da er første brygg på braumeisteren er gjennomført. Saft suse det var moro! Jeg hadde imidlertid et lite problem med innstilling av mesketemperaturen på første trinnet som jeg ikke skjønte så mye av. Innmesk skulle være 51 grader, så jeg stilte den inn på 51 grader. Da vannet var varmet opp til 51 grader og braumeisteren plinget, satte jeg i maltrøret og helte i malten som anvist. Da var temperaturen plutselig 53 grader, og selv om det sto 51 grader på displayet så fortsatte braumeisteren å sørge for 53 grader gjennom hele første steget. Jeg hadde ikke dette problemet på de øvrige mesketrinnene. Snåle greier.
 
På Speidelen er (med forbehold om at softwaren kan finnes i litt ulike versjoner) innmesk den temperaturen vannet varmes opp til, så er første meskesteg et steg videre. Du stiller tid først, og tempertur etterpå. Jeg synes det er ulogisk rekkefølge, og ville stilt temperatur først og tid etterpå.

Ellers er standard meskeskjema fra fabrikken «veldig tysk», med flere temperatursteg enn de fleste hjemmebryggere bruker.
 
gustavf skrev:
På Speidelen er (med forbehold om at softwaren kan finnes i litt ulike versjoner) innmesk den temperaturen vannet varmes opp til, så er første meskesteg et steg videre. Du stiller tid først, og tempertur etterpå. Jeg synes det er ulogisk rekkefølge, og ville stilt temperatur først og tid etterpå.

Ellers er standard meskeskjema fra fabrikken «veldig tysk», med flere temperatursteg enn de fleste hjemmebryggere bruker.

Yes, jeg plundret litt før jeg skjønte det, og jeg synes også det er litt ulogisk rekkefølge på programmeringen. Jeg stilte imidlertid både innmesk og første steg til 51 grader, og likevel insisterte den på å opprettholde 53 grader (selv om det sto 51 som target på displayet) gjennom hele første steget. Den gjorde ikke det da jeg testkjørte dagen før, og heller ikke på de andre to stegene. Pussig. Neste gang setter jeg innmesk to grader under target, og lar den jobbe seg opp.
 
Jeg synes Interrupt er det værste.
Spørsmålet er vel "Interrupt?"
Svarene er "Continue" og "abort".
Logisk sett burde vel dette være et spørsmål om en skal fortsette avbruddet eller om en skal avbryte avbruddet, slik vi kjenner fra diverse spillkonsoller, alle versjoner av Windows osv.... men her betyr det altså om en vil forsette eller avbryte prossessen. Jeg blir alltid forvirret her og har avsluttet prosessen flere ganger når det ikke var meningen.  :cheeky:
 
Kjenner jeg er lettere sjokkert........ er det bare meg som kjører dette tyske vidunderet med tysk meny istedet for en radbrukket engelsk variant........!!!??? : :eek: ;)
 
Jeg kjører med kvasiengelsk, aka. germish/britsch, og det funker greit helt til alt er ferdig. Da sier min Speidel: "Brauvorgang beendet - Cheers"  :eek:
 
Tilbake
Topp