Stoppe skylling ved oppnådd OG?

Har oppnådd riktig OG ved skylling, men mangler ca 4 liter væske til kok. Skylle mer, eller bare koke med de 24 literne jeg har??

OG, eller før kok-SG? Hvis du har oppnådd riktig OG (Etter kok) så ligger du ganske lavt iom at du også mangler 4L vørter.

Spørs hvor mye du allerede har skylt, og hva slags øl det er om du vil skylle mer, om du har bommet på meskevann eller hva.. more info needed..

OG, eller før kok-SG? Hvis du har oppnådd riktig OG (Etter kok) så ligger du ganske lavt iom at du også mangler 4L vørter.

Spørs hvor mye du allerede har skylt, og hva slags øl det er om du vil skylle mer, om du har bommet på meskevann eller hva.. more info needed..
SG før kok mener jeg selvfølgelig... Mesket med 19 liter, har skylt med 10. Er en Newcastle Brown ale fra Brewolution. Har skylt en gang.

SG før kok mener jeg selvfølgelig... Mesket med 19 liter, har skylt med 10. Er en Newcastle Brown ale fra Brewolution. Har skylt en gang.

Da har du skylt for lite foreløbig. Du har brukt 29L vann og så har du kanskje 5ish malt oppi der som vil absorbere 5ish liter (1l/kg omtrent).. Så hvis kokevolumet ditt skal være 28L ser det ut til at den skyllemengden du har brukt ikke har tatt høyde for maltabsorbering.

Så hvis du skyller mer får du riktig volum og litt lavere SG. Stopper du å skylle får du riktig SG men lavt volum..

Har oppnådd riktig OG ved skylling, men mangler ca 4 liter væske til kok. Skylle mer, eller bare koke med de 24 literne jeg har??

Håper det er begrepene du surrer med her;). OG er Original Gravity, altså den opprinnelige egenvekten på vørteren når du gjærer. Den må du måle etter koking og nedkjøling. Det det virker som om du sikter deg inn på er "pre-boil gravity", altså egenvekten på den vørteren du setter til kok.

Kok med de literne du har. Skyller du mer, får du et tynnere øl - og du risikerer å trekke ut tanniner. Det avhenger av ph'en i den vørteren som er igjen, og den avhenger igjen noe av hvor tynn den vørteren er. Om du har styring på det, kan du jo velge å gjøre det, men du vil altså få et tynnere øl - eller du må eventuelt koke lenge nok til at du når OG, likevel.

Jeg ville avgjort ha nøyd meg med de 24 literne. Du får et bedre øl på den måten.

Batch sparging med tre tappinger, altså. Da trenger du ikke være redd for tanniner, og du kan velge å skylle en gang til, og så koke tilsvarende lenger, som skissert i forrige post. Da får du litt mer øl.

Jeg ville likevel ikke gjort det. Du har beregnet for lite malt i forhold til effektiviteten din, og det å tyne malten, går ut over kvaliteten.

Batch sparging med tre tappinger, altså. Da trenger du ikke være redd for tanniner, og du kan velge å skylle en gang til, og så koke tilsvarende lenger, som skissert i forrige post. Da får du litt mer øl.

Jeg ville likevel ikke gjort det. Du har beregnet for lite malt i forhold til effektiviteten din, og det å tyne malten, går ut over kvaliteten.
Det ble 19 liter til gjæring, med en OG på 2 poeng høyere det som var oppgitt i oppskriften...

Dette med effektivitet, hvordan kan man jobbe for å treffe mer nøyaktig på oppskriften? Vil jo gjerne ende opp med det antall liter i gjæringskaret og riktig OG som oppskriften opererer med...? [emoji848][emoji848][emoji848]

Jeg bruker kun ferdige alle grain sett.

Det ble 19 liter til gjæring, med en OG på 2 poeng høyere det som var oppgitt i oppskriften...

Dette med effektivitet, hvordan kan man jobbe for å treffe mer nøyaktig på oppskriften? Vil jo gjerne ende opp med det antall liter i gjæringskaret og riktig OG som oppskriften opererer med...? [emoji848][emoji848][emoji848]

Ett ferdig sett er basert på en gitt effektivitet.
Dersom du har en annen effektivitet i ditt oppsett vil du enten ende opp med en annen OG eller et annet volum enn oppskriften operer med.

Litt detaljer om oppskrift og utstyret du brygger på hadde gjort det lettere å komme med mer detaljerte tips.

Dersom du ender opp med rett preboil SG, men "for lite" volum, har du lavere meske-effektivitet enn det oppskriften forutsetter.
Det er ikke nødvendigvis noe feil med det du gjør, du har bare en lavere effektivitet på oppsettet ditt slik du brygger med det, enn det oppskriften er laget for.
Det kan være flere grunner til det.
Har du mye volum i meskekjele/slanger/pumpe du ikke får tappet av?
Mesker du lenge nok?
Dersom du har stort avvik i pH fra det som er optimalt kan du få dårligere uttrekk av sukkerstoffer?
Og så videre, og så videre... :)

Løsningen er enten å godta at du får et mindre volum, men dette påvirker jo balansen med humletilsetningene.
Eller så må du skylle til du får det volumet du skal ha, men da blir jo OG lavere (og igjen kan balansen med humletilsetninger bli off).

Dersom du finner ut at du over tid IKKE klarer å få den effektiviteten settene operer med har du mulighet til enten å bruke mer malt, men det er jo vanskelig når du brygger ferdige sett, eller så kan til tilsette maltekstrakt til vørteren slik at du får rett preboil SG.

Råd nr.1 må være å gjøre det samme på den samme måten hver gang. Altså standardisere teknikken din. Gjør du ikke ikke det, har du jo ikke noen bestemt effektivitet, men en variernde effektivitet.

Å bruke sett vil egentlig si å abdisere, dvs. si fra seg den makten du har over egen brygging. Settene forutsetter en gitt effektivitet, men den er ikke din. Om alle de settene du bruker, er fra samme leverandør, og denne leverandøren faktisk klarer å være konsistent, burde du kunne finne ut nøyaktig hvor mye du avviker, og så justere deg i forhold til det. Men det er ikke sikkert leverandøren er så konsistent, og da er du ... vel, fucked.

Min enkle anbefaling er å lage dine egne oppskrifter. Stjel dem gjerne fra andre, og gjerne fra sett - men tilpass dem til din bryggeteknikk. Finn en kalkulator - f.eks. denne - og hold deg til den. Etter hvert - faktisk ganske snart - vil du finne ut hvilken effektivitet du må legge inn i denne kalkulatoren for å treffe.

Enda enklere enn å lage egne oppskrifter er å måle SG underveis, f eks med refraktometer, og så justere vannmengde til skylling ut fra dette. Det går jo også an å spe på med litt spraymalt hvis en havner for lav før kok. Min erfaring med dette er at en treffer sånn noenlunde. Etter hvert kan du prøve å meske tykkere eller tynnere for å se om det øker effektiviteten.

Enda enklere enn å lage egne oppskrifter er å måle SG underveis, f eks med refraktometer, og så justere vannmengde til skylling ut fra dette. Det går jo også an å spe på med litt spraymalt hvis en havner for lav før kok. Min erfaring med dette er at en treffer sånn noenlunde. Etter hvert kan du prøve å meske tykkere eller tynnere for å se om det øker effektiviteten.

Har du eksempel på hvordan du ville gjort det du skisserer først?

Jeg måler SG underveis. Ofte får jeg riktig SG, men mangler volum. Er det da så enkelt som å fylle på med vann og spraymalt til SG og volum er korrekt?

Jeg måler SG underveis. Ofte får jeg riktig SG, men mangler volum. Er det da så enkelt som å fylle på med vann og spraymalt til SG og volum er korrekt?

Ah ja hvis du fyller på med spraymalt ja. Lurte på hvordan du gjorde det med bare kornet i mesken.

Ett ferdig sett er basert på en gitt effektivitet.
Dersom du har en annen effektivitet i ditt oppsett vil du enten ende opp med en annen OG eller et annet volum enn oppskriften operer med.

Litt detaljer om oppskrift og utstyret du brygger på hadde gjort det lettere å komme med mer detaljerte tips.

Dersom du ender opp med rett preboil SG, men "for lite" volum, har du lavere meske-effektivitet enn det oppskriften forutsetter.
Det er ikke nødvendigvis noe feil med det du gjør, du har bare en lavere effektivitet på oppsettet ditt slik du brygger med det, enn det oppskriften er laget for.
Det kan være flere grunner til det.
Har du mye volum i meskekjele/slanger/pumpe du ikke får tappet av?
Mesker du lenge nok?
Dersom du har stort avvik i pH fra det som er optimalt kan du få dårligere uttrekk av sukkerstoffer?
Og så videre, og så videre... :)

Løsningen er enten å godta at du får et mindre volum, men dette påvirker jo balansen med humletilsetningene.
Eller så må du skylle til du får det volumet du skal ha, men da blir jo OG lavere (og igjen kan balansen med humletilsetninger bli off).

Dersom du finner ut at du over tid IKKE klarer å få den effektiviteten settene operer med har du mulighet til enten å bruke mer malt, men det er jo vanskelig når du brygger ferdige sett, eller så kan til tilsette maltekstrakt til vørteren slik at du får rett preboil SG.
Jeg brygger med maskin fra netthandelen, den med pumpe. Kan det være at jeg mesker for kort tid? Jeg mesker i 60 minutter, som regel med 10 minutters utmesk. Sirkulerer kontinuerlig. Som regel bruker jeg å gange maltvekt med tre for å finne mengde meskevann. Skyllevann blir resterende opp til kokevolum. Tar høyde for det som mesken binder opp. Vørteren tapper jeg i et kar mens jeg skyller mesken i bryggeren. Jeg fyller da på skyllevann og lar det stå i 20 minutter med kontinuerlig sirkulering. Rører innimellom. SG i følge oppskrift har jeg enda ikke truffet de ganger jeg har fylt kjelen til riktig kokevolum.

Jeg brygger med maskin fra netthandelen, den med pumpe. Kan det være at jeg mesker for kort tid? Jeg mesker i 60 minutter, som regel med 10 minutters utmesk. Sirkulerer kontinuerlig. Som regel bruker jeg å gange maltvekt med tre for å finne mengde meskevann. Skyllevann blir resterende opp til kokevolum. Tar høyde for det som mesken binder opp. Vørteren tapper jeg i et kar mens jeg skyller mesken i bryggeren. Jeg fyller da på skyllevann og lar det stå i 20 minutter med kontinuerlig sirkulering. Rører innimellom. SG i følge oppskrift har jeg enda ikke truffet de ganger jeg har fylt kjelen til riktig kokevolum.
det er en slik med maltrør, slik at når det har rent av seg etter skylling så er all væske med til kok?
Ender du konsekvent opp med for lav SG?

Ja. Noen vil innvende at spraymalt ikke er like bra som "vanlig" malt. Gitt at en har noenlunde lik spraymalttype som det en hovedsaklig bruker i mesken, er dette innafor etter min mening.

Har nettopp begynt med Grainfather, og erfarer at det lønner seg å bruke lang tid på innmesk. Var litt slumsete med dette på de to første bryggene, og endte opp med lite volum til kok. Men etter at jeg brukte bortimot ti minutter med ganske intens røring før jeg startet sirkulering, gikk effektiviteten opp.

Jeg brygger med maskin fra netthandelen, den med pumpe.
Gikk inn på netthandelen for å titte på hvilken maskin du bruker.
GJETT om alle nettsider jeg går inn på nå er fylt med reklame fra Netthandelen om den samme maskinen.
Storebror ser deg.... lurer på hvor lenge jeg må slite med denne reklamen...

Tilbake
Topp