Stoppe utgjæring ?

Hei,

Finnes det metoder for å «stoppe» utgjæringen på et brygg ?

Hvis man feks vil ha en FG på 1.012, men ser at ved en SG måling nær utgjæring slutt får 1.012 og ikke ønsker videre utgjæring.

Mvh. Knut
 
Joda, du kan ta livet av gjæren eller senke tempen såpass at den ikke jobber lengre, og holde den der til ølet er konsumert, eller filtrere ut all gjær.

Men why? Er det fordi du ser 1.012 i en oppskrift du har brygget? Med mindre det er uhyre viktig at den stopper på 1.012 så er nok ingen av prosessene som må til verdt å gjøre det.
 
Joda, du kan ta livet av gjæren eller senke tempen såpass at den ikke jobber lengre, og holde den der til ølet er konsumert, eller filtrere ut all gjær.

Men why? Er det fordi du ser 1.012 i en oppskrift du har brygget? Med mindre det er uhyre viktig at den stopper på 1.012 så er nok ingen av prosessene som må til verdt å gjøre det.
Hvis du feks ønsker å brygge en pilsner og ønsker litt fylde på denne, men innser at FG havner på feks 1.008 når forventet FG skulle være 1.012
 
Hvis du feks ønsker å brygge en pilsner og ønsker litt fylde på denne, men innser at FG havner på feks 1.008

Da hadde jeg brygget en gang til med justerte tiltak..Ville latt den gå den veien den vil. Alt for lett å rote til noe så nakent som en pils ved å prøve å "fikse" noe ifht til å bare drikke den som den blir. Du kan evt pimpe den med laktose f.eks. Men jeg hadde selv ikke orket å tukle. Er ikke sikkert du merker forskjell engang.
 
Da hadde jeg brygget en gang til med justerte tiltak..Ville latt den gå den veien den vil. Alt for lett å rote til noe så nakent som en pils ved å prøve å "fikse" noe ifht til å bare drikke den som den blir. Du kan evt pimpe den med laktose f.eks. Men jeg hadde selv ikke orket å tukle. Er ikke sikkert du merker forskjell engang.
På min siste tsjekkiske pilsner så benyttet jeg rett mengde WLP800.
Fikk en OG på 1.048 og en FG på 1.010 ferdig utgjæret. Altså en utgjæring på ca 79%.
Synes denne ble god, men hadde nok foretrukket at denne hadde stoppet på 1.012 og muligens blitt noe mer fyldig i smaksbildet.
Meskingen klarte jeg å holde på stabilt 68 grader i 60 min og 78 grader i 15 min.
 
På min siste tsjekkiske pilsner så benyttet jeg rett mengde WLP800.
Fikk en OG på 1.048 og en FG på 1.010 ferdig utgjæret. Altså en utgjæring på ca 79%.
Synes denne ble god, men hadde nok foretrukket at denne hadde stoppet på 1.012 og muligens blitt noe mer fyldig i smaksbildet.
Meskingen klarte jeg å holde på stabilt 68 grader i 60 min og 78 grader i 15 min.

Da ville jeg fortsatt brygget den igjen. Det er litt av "kunsten", man brygger samme oppskrift nok ganger til man treffer det man vil ha, i steden for å bruke strikk og binders i ettertid. Øvelse gjør mester :)
 
1010 er for lavt, ja. Tsjekkere blir bitre og ubalanserte. Det er alltid smart å meske høyt (67-68 grader) for denne ølstilen.
 
På min siste tsjekkiske pilsner så benyttet jeg rett mengde WLP800.
Fikk en OG på 1.048 og en FG på 1.010 ferdig utgjæret. Altså en utgjæring på ca 79%.
Synes denne ble god, men hadde nok foretrukket at denne hadde stoppet på 1.012 og muligens blitt noe mer fyldig i smaksbildet.
Meskingen klarte jeg å holde på stabilt 68 grader i 60 min og 78 grader i 15 min.

Du er sikker på at termometeret ditt er riktig?

68 grader burde være nok til å du skulle få effekt av det. (Jeg regner med at du ikke bruker noe proteinsteg?) Men når du ikke fikk det, er vel løsningen å gå opp en grad neste gang.

Eller du kan kjøre et kortere steg på 63/64 grader, og så sette opp til 72 og la alfaamylasen ta seg av jobben med å gjøre ferdig konverteringa. Såkalt hochkurz-mesking. En god beskrivelse finner du her: Infusion Mashing - German brewing and more
 
Er vel ingen grunn til å komplisere ting med en hochkurz. Singel infusjon, og så ta det opp til utmesk. Men velg hovedsteget ditt basert på hva du er erfart tidligere.Hvis det ikke får deg dit du vil så kan du begynne å tenke på tider (fortutsatt at du fortsatt har god konvertering), og så evt oppskrift og gjærvalg. Gjærvalget bør jo være satt, så det kan du på en måte sløyfe, men viktig å ha det med i kalkylen uansett.
 
Wlp800 på 68 ℃ høres riktig ut.
Jeg ville kalibrert temperatursensor og refraktometer/hydrometer.
 
Takk for gode svar.
Kjører kontinuerlig sirkulering under hele mesketiden. Benytter Thermapen og BrewVision (in-line) så jeg er ganske sikker på at jeg mesker på riktig temperatur.
Synderen kan selvsagt være hydrometer eller TILT hydrometer som jeg benytter
 
Er vel ingen grunn til å komplisere ting med en hochkurz. Singel infusjon, og så ta det opp til utmesk. Men velg hovedsteget ditt basert på hva du er erfart tidligere.Hvis det ikke får deg dit du vil så kan du begynne å tenke på tider (fortutsatt at du fortsatt har god konvertering), og så evt oppskrift og gjærvalg. Gjærvalget bør jo være satt, så det kan du på en måte sløyfe, men viktig å ha det med i kalkylen uansett.

Det er da lite styr?

Jeg har dessuten kutta ut utmesksteget, som ikke har noen funksjon dersom du har steget på 72, så i praksis går det på ett ut.
 
Hei,

Finnes det metoder for å «stoppe» utgjæringen på et brygg ?

Hvis man feks vil ha en FG på 1.012, men ser at ved en SG måling nær utgjæring slutt får 1.012 og ikke ønsker videre utgjæring.

Mvh. Knut

Du får kjøpt gjær stopper på europris, har brukt det når jeg bruker frukt i øl som kan gjære til 0.95 om en ikke stopper det (knusktørr øl). Bare husk du må karbonere med Co2 etterpå for gjæren er ferdig. Etter 24 timer må en også bytte gjæringskar for død gjær gir usmak.
 
Tilbake
Topp