Stor forskjell på yeast pitching rate mrmaly vs brewersfriend

Hei,

Hvorfor er det så ekstremt stor forskjell på hvor stor starter en må lage?
Jeg skal sette 50 liter med OG 1,06 og hr gjær som går ut 17 Mars (gammel gjær).
Jeg har magnetrører
Mrmalty sier at jeg må ha 3 vials og 7,5 liter mens brewersfriend sier 1 vial (pro brew 0,75) og 3,7 liter...
Det er helt sinnsykt stor forskjell. Hva er grunnen?
 
Det er ganske bra forklart de ulike formlene som ligger til grunn nederst på brewersfriend siden. På brewersfriend kan du velge mellom å bruke kaiser eller White sine tall.
 
Det er ganske bra forklart de ulike formlene som ligger til grunn nederst på brewersfriend siden. På brewersfriend kan du velge mellom å bruke kaiser eller White sine tall.

Da er oppfølgingsspørsmålet: Hvem stoler man på? Det er jo svært fristende å sette en starter på 3.7 liter vs alternativet.
 
Personlig så tar jeg ingen sjanser og går for MrMalty for å unngå underpitch, men nå kommer jo faktisk Chris White til Bergen om 2 måneder, så hvis du klarer å vente såpass så kan du jo spørre direkte om vi skal stole mest på ham eller Braukaiser :)
 
Personlig så tar jeg ingen sjanser og går for MrMalty for å unngå underpitch, men nå kommer jo faktisk Chris White til Bergen om 2 måneder, så hvis du klarer å vente såpass så kan du jo spørre direkte om vi skal stole mest på ham eller Braukaiser :)
Hehe. Angående underpitch, anbefalte ikke mrmalty både færre rør og mindre starter i følge startposten her?
 
Tilbake
Topp