Stor Speidel?

Klostergården Håndbryggeri har en sånn. Funker stortsett som de mindre utgavene (akkurat samme styreskap) men selvfølgelig noen praktiske endringer. De som vant Juleølkonken har brygget på dette anlegget som en del av premien, kanskje de kan komme på banen? ;)

Eller så har vel Lars i styret vært med på å brygge øl der i gården.
 
Jørn på Klostergården har en sånn, og jeg har vært med og brygget på den en gang (bilder). I bruk er den ganske lik de små speidlene, og kontrollenheten er den samme. Kjølingen foregår med whirpool og kaldt vann i kappe, og tar litt lengre tid enn på de små (i alle fall når pumpa er full av kanelstenger :bank2:).
 
Lars har god kjennskap til utstyret på Klostergården. Han bør kunne gi utfyllende info (hvis han gidder ;)).
 
Jeg har vært med på å brygge med 200-liters speidelen, og den virker praktisk, selv om den blant annet som de mindre speidlene også er litt "låst" til en viss vørterstyrke, noe man kan løse på ulike vis f.eks flere meskinger ved sterkere brygg, lage større brygg ved svakere øl. Et relativt kompakt og helhetlig konsept ihvertfall, og jeg tror du skal lete lenge etter et like rimelig bryggerioppsett til den prisen, hvis du ikke går for melketanker og er ivrig på å gjøre jobbe endel med det.

Er ikke sikker på hva du lurer på, men det lureste er nok uansett å ta kontakt med Jørn på Klostergården Håndbryggeri direkte.
Han er nå en tur i Tyskland, men er tilbake onsdag. jorn.tautra <kanelbolle> gmail.com eller 93 02 70 55
 
Tilbake
Topp